Deze scriptie onderzoekt of de Nederlandse kranten in de jaren zestig conform stereotype beeldvorming schreven over gemengde koppels en bekijkt ook of er een omslag in de toon te zien is naar...Show moreDeze scriptie onderzoekt of de Nederlandse kranten in de jaren zestig conform stereotype beeldvorming schreven over gemengde koppels en bekijkt ook of er een omslag in de toon te zien is naar aanleiding van de wijziging van de nationaliteitswet van 1964.Show less
In dit onderzoek stond de volgende vraag centraal: Hoe was de interactie van de lokale bevolking van Sri Lanka met de Nederlandse koloniale instituties en rechtsnormen op het gebied van...Show moreIn dit onderzoek stond de volgende vraag centraal: Hoe was de interactie van de lokale bevolking van Sri Lanka met de Nederlandse koloniale instituties en rechtsnormen op het gebied van huwelijkszaken in 1763 en 1764? In het eerste hoofdstuk was de Sri Lankaanse historische context beschreven aan de hand van secundaire literatuur. Door haar komst op Sri Lanka had de VOC het handelsmonopolie op kaneel overgenomen van de Portugezen. Onder de VOC reikte het kolonialisme verder dan alleen de handel; de Nederlanders oefenden door lokale instituties overheidsmacht uit. De Scholarchale Vergadering, die toezicht hield op het werk van de schoolmeesters en fungeerde als een civiele rechtbank, was zo’n institutie. De tweeledige rol van deze schoolmeesters – het verzorgen van het onderwijs en het bijhouden van de schoolthombo’s – maakten hen de ogen en oren van de VOC op het zuidwestelijke platteland. Zo kon de VOC tot op lokaal niveau invloed uitoefenen bij de Sri Lankaanse bevolking. Het tweede hoofdstuk richtte zich op het al bestaande lokale gewoonterecht rond het thema huwelijk en de interactie van de koloniale rechtsnormen en -orde met de lokale praktijk op dit punt. Er werd in secundaire literatuur gevonden dat de lokale bevolking zich vaak vasthield aan eigen huwelijksgewoonten; zij kenden het verband niet tussen een legale status en een huwelijk of een kind. Koloniale instellingen werden vaak verward met het eigen gewoonterecht en zo werden deze koloniale instellingen, zoals de vereiste twee stappen tot een legaal huwelijk, halfslachtig nageleefd. Sancties op het overtreden van de koloniale verordeningen werden vaak niet gehandhaafd en de Nederlanders sloten hun ogen voor lokale praktijken. De voorkeur van de VOC ging uit naar economische winst boven moralistische integriteit. In het derde hoofdstuk zijn de notulen van de Scholarchale Vergadering in Galle van de jaren 1763 en 1764 doorgespit. Het inside-out perspectief is hierbij in acht genomen: wat bewoog de lokale bevolking om huwelijkszaken aan een koloniale rechtsinstitutie, waar andere rechtsnormen golden, voor te leggen? De acht huwelijkszaken gevonden in deze twee jaar wijzen erop dat binnen de huwelijkspraktijk van de lokale bevolking het lokale gewoonterecht nog sterk de overhand behield ten opzichte van de koloniale rechtsnormen. Zodra er echter een persoonlijk voordeel te halen viel via koloniale juridische instituties wist de lokale bevolking deze te vinden – zo ook de Scholarchale Vergadering. Degenen die voor de Scholarchale Vergadering verschenen met een verzoek leken de koloniale rechtsnormen niet te verwarren met het eigen gewoonterecht: er bestond een bewustzijn van de juridische voordelen die hun verzoek met zich meebracht. Deze bevinding wijkt af van de secundaire literatuur. Pas als deze voordelen van toepassing waren werd er echter meegebogen in de koloniale rechtsnormen. De aanklagers hadden vaak voldoende – en in een enkel geval ontoereikende – kennis van de koloniale rechtsorde om te weten dat zij via de Scholarchale Vergadering voor hun eigen belang konden opkomen en hoe zij dit konden doen aan de hand van koloniale wetten en instellingen. Rupesinghe vond in haar studie van de Landraden dat de lokale bevolking deze koloniale instituties wist te consulteren uit eigenbelang. De bevindingen in dit onderzoek zijn in overeenstemming daarmee. Door naar de koloniale bureaucratie te gaan met onderlinge geschillen legitimeerde de lokale bevolking de macht van de VOC op het eiland, zoals Alicia Schrikker stelde.Show less
“Administratieve detentie” is een term die over de arrestatie en detentie van personen zonder aanklacht of proces gaat. De voornaamste reden dat wordt gegeven is dat de persoon een...Show more“Administratieve detentie” is een term die over de arrestatie en detentie van personen zonder aanklacht of proces gaat. De voornaamste reden dat wordt gegeven is dat de persoon een veiligheidsrisico is voor de Israëlische staat. De detentie wordt toegestaan door middel van een administratief bevel in plaats van het gebruikelijke gerechtelijk decreet. Door middel van een veldonderzoek in de vorm van interviews zal ik ex-gedetineerden vragen stellen mijn hoofdvraag die luidt “In hoeverre heeft administratieve detentie effect op het sociale leven van de Palestijnen die in Administratieve detentie hebben gezeten?”.Show less
In de historiografie vindt steeds meer een herwaardering plaats van de vroegmoderne adellijke dynastie. Waar men de adel lange tijd als achterhaald concept zag ziet men de dynastie nu als een...Show moreIn de historiografie vindt steeds meer een herwaardering plaats van de vroegmoderne adellijke dynastie. Waar men de adel lange tijd als achterhaald concept zag ziet men de dynastie nu als een rationele actor die de beste keuzes probeert te maken om haar voortbestaan te garanderen. Wanneer men deze these koppelt aan de casus van de familie Merode-Westerloo is te zien dat deze herwaardering enerzijds terecht is, maar dat er ook een continue spanning is tussen het belang van de dynastie en het belang van individuele telgen daarvan, waarbij het niet altijd het dynastieke belang is dat de overhand krijgt.Show less