Dit werkstuk is een analyse van twee vrouwelijke karakters uit twee romans van Nawal El Saadawi, Firdaws uit Woman at Point Zero en Zakiyya uit God Dies by the Nile, vanuit het perspectief van...Show moreDit werkstuk is een analyse van twee vrouwelijke karakters uit twee romans van Nawal El Saadawi, Firdaws uit Woman at Point Zero en Zakiyya uit God Dies by the Nile, vanuit het perspectief van Studies on Hysteria van Josef Breuer en Sigmund Freud. Volgens Breuer en Freud betekent hysterie dat er conversie plaatsvindt van mentale stress naar fysieke symptomen door trauma, en ze laten dit zien in 5 voorbeelden van vrouwen met hysterie. Deze anamneses heb ik gebruikt in mijn analyse van Firdaws en Zakiyya. Firdaws uit Woman at Point Zero heeft trauma’s door haar besnijdenis toen ze jong was en door het seksueel misbruik in haar jeugd. Daarnaast heeft Firdaws een trauma omdat haar trauma omdat haar vertrouwen gebroken wordt door verschillende personen. Er heeft bij Firdaws conversie opgetreden en ze heeft fysieke symptomen zoals angstaanvallen en hallucinaties. Zakiyya uit God Dies by the Nile heeft trauma’s door haar besnijdenis, mishandeling door haar man en uitbuiting door de burgemeester van haar dorp. Dit trauma uit zich in herbelevingen met heftige hallucinaties, wat komt door een splitsing tussen het bewustzijn en het onderbewuste. Firdaws en Zakiyya zijn dus allebei hysterisch volgens de definitie van Breuer en Freud. Dit laat zien dat Nawal El Saadawi misschien geïnspireerd was door Breuer en Freud toen ze de twee romans schreef.Show less
Research master thesis | Literary Studies (research) (MA)
open access
this thesis argues that alternative approaches outside of the dominant deconstructive model of trauma theory are in order to more comprehensively represent the (embodied) experience of trauma...Show morethis thesis argues that alternative approaches outside of the dominant deconstructive model of trauma theory are in order to more comprehensively represent the (embodied) experience of trauma amongst women in Western society. In chapter 1 I will start out by tracing the concept of trauma back to its origins. I will pay particular attention to the narratives emanating from the medical discourse surrounding hysteria and trauma, highlighting the paradoxical and problematic conceptualization of the female subject in psychoanalysis. Furthermore, I will show, taking Alias Grace as a case study, how psychoanalysis and the dominant model of trauma theory can be a fruitful epistemological tool when applied to trauma narratives, but also what its limitations are in the face of the female trauma. Chapter 2, then, will further examine the underlying cause of these limitations and the origin of the harmful narratives perpetuated within the trauma theory discourse by exploring the relationship between the phallogocentric nature of Western society and women’s place within it. It will demonstrate why the female experience of trauma warrants additional reflection and that, in some ways, it lies beyond the reaches of the dominant model. And finally, Chapter 3 will propose three alternative approaches that aim at providing a more inclusive account of the female trauma. All three approaches will be characterized by an emphasis on the embodied experience of trauma and treat the female body as a potential site of expression.Show less