Dit onderzoek gaat over de invloed van psychologisch eigenaarschap van de organisatie en identificatie met de organisatie, en de voorspellers van deze variabelen (controle, vertrouwdheid, respect...Show moreDit onderzoek gaat over de invloed van psychologisch eigenaarschap van de organisatie en identificatie met de organisatie, en de voorspellers van deze variabelen (controle, vertrouwdheid, respect en prestige), op het doneren aan non-profit organisaties, in de vorm van tijd en/of geld. Er is een cross-sectioneel vragenlijst onderzoek gedaan, onder vrijwilligers bij non-profit organisaties (n = 105) in de Verenigde Staten. Een eerste multipele regressieanalyse toonde aan dat identificatie met de organisatie direct en positief gerelateerd is aan de bereidheid om geld te doneren, maar psychologisch eigenaarschap van de organisatie niet. Een tweede multipele regressieanalyse toonde dat controle over de organisatie direct en positief gerelateerd is aan het ervaren van psychologisch eigenaarschap van de organisatie, maar vertrouwdheid met de organisatie niet. Een derde multipele regressieanalyse toonde dat respect direct en positief gerelateerd is aan identificatie met de organisatie, maar prestige niet. De relevante mediatie regressieanalyse toonde dat respect binnen de organisatie indirect significant positief gerelateerd is aan bereidheid om geld te doneren aan de organisatie, via identificatie met de organisatie. Theoretische en praktische implicaties, beperkingen en suggesties voor verder onderzoek worden besprokenShow less
Dit onderzoek behandelt literatuur als representatie van sociale geschiedenis. Terwijl veel representatieonderzoek zich richt op ras of gender, staat nu klasse centraal: de hoofdvraag is hoe de...Show moreDit onderzoek behandelt literatuur als representatie van sociale geschiedenis. Terwijl veel representatieonderzoek zich richt op ras of gender, staat nu klasse centraal: de hoofdvraag is hoe de middenklasse in de moderne Nederlandse roman wordt gerepresenteerd. De eerste subvraag betreft de analyse van klasse überhaupt. Door een historische terugblik op de marxistisch-ideologische hantering van dit concept te confronteren met moderne cognitief-semiotische inzichten betreffende representatie en identificatie, wordt duidelijk gemaakt dat klasse op niet-ideologische manier is te analyseren. De tweede subvraag betreft de operationalisering van het analyseren van klasse en (het concept) middenklasse in het bijzonder. Met inzet van sociologische en sociaalpsychologische inzichten wordt een relationele opvatting van klasse voorgesteld. In de literaire analyse (van romans van Dautzenberg, Hermsen, Treur en De Coster) wordt getoond hoe klassegerelateerde omstandigheden in relaties van personage een rol spelen alsook hoe deze omstandigheden in aspecten zoals (de omgang) met ruimte een rol spelen. Het resultaat is een aantal patronen bij middenklassepersonages betreffende niet alleen materiële condities, maar ook filosofische/ideologische voorkeuren en hun zelfopvattingen in relatie tot een collectief. In het algemeen is te stellen dat bij middenklassepersonages de ervaring van klasse geïndividualiseerd is, hetgeen evenwel niet wegneemt dat aan klasse gerelateerde omstandigheden in hun relaties doorwerken. Vervolgonderzoek kan de patronen aanvullen door zich te richten op de arbeidersklasse. Tevens kan het verband tussen representatie en identificatie verder worden onderzocht.Show less