Het doel van dit onderzoek is om te onderzoeken wat het effect is van het vragen naar het detecteren van inconsistenties tijdens het lezen op het verschil in de leestijden van inconsistente en...Show moreHet doel van dit onderzoek is om te onderzoeken wat het effect is van het vragen naar het detecteren van inconsistenties tijdens het lezen op het verschil in de leestijden van inconsistente en consistente zinnen ten opzichte van het niet vragen hiernaar. Dit verschil in leestijd wordt ook wel het inconsistentie effect genoemd en reflecteert dat de lezer zijn of haar begrip monitort tijdens het lezen. Begrip monitoren is een cognitief proces en houdt in dat de lezers zijn of haar begrip van de tekst evalueert. Daarnaast is de invloed van een toenemend aantal fillerzinnen en de relatie tussen CITO begrijpend leesniveau en inconsistentie effect onderzocht. Dit is gedaan aan de hand van twee inconsistentietaken: de impliciete inconsistentietaak zonder consistentievraag en de expliciete inconsistentietaak met consistentievraag. In totaal hebben 67 kinderen van tussen de 9 en 12 jaar uit Zuid Holland meegedaan aan dit onderzoek. Een tweeweg repeated measurement ANOVA toont aan dat er een positief effect is op het inconsistentie effect naarmate de fillerzinnen toenemen in de expliciete inconsistentietaak. Het vragen naar inconsistentie detecteren zorgt dus dat de lezer zijn begrip effectief blijft monitoren naarmate het aantal fillerzinnen toeneemt. Er is geen correlatie gevonden tussen CITO scores begrijpend lezen en het inconsistentie effect. De resultaten van dit onderzoeken wijzen er op dat vragen tijdens het lezen invloed hebben op de cognitieve processen van de lezer. Er wordt een implicatie voor de onderwijspraktijk gemaakt om vragen op het lees- en leerdoel van de tekst af te stellen.Show less