Lezers maken een mentale representatie van de tekst. Voor een goed begrip van de tekst dient deze representatie een coherent geheel te vormen. Albrecht & O’Brien hebben aangetoond dat lezers...Show moreLezers maken een mentale representatie van de tekst. Voor een goed begrip van de tekst dient deze representatie een coherent geheel te vormen. Albrecht & O’Brien hebben aangetoond dat lezers een targetzin langzamer lezen, als deze in strijd is met de voorgaande tekst: het zogenaamde inconsistentie-effect. Uit een studie van Helder. e.a. blijkt echter lezers over deze inconsistenties heen kunnen lezen, en dat die kans groter wordt naarmate het aantal tussenliggende zinnen toeneemt. In deze studie bij MBO studenten worden die resultaten grotendeels gerepliceerd. Deze steekproef is qua opleidingsniveau representatief voor de gemiddelde Nederlandse bevolking, daardoor kunnen de resultaten goed worden gegeneraliseerd naar de populatie. Het feit dat het inconsistentie-effect bij zes tussenliggende zinnen niet verder afneemt, maar juist significant toeneemt kan niet wetenschappelijk verklaard worden, en vereist verder onderzoek.Show less