The Coffin-Siris Syndrome (CSS) is a rare genetic disorder with many different potential symptoms and a broad neurocognitive and behavioral phenotype. The aim of the present study was to generate...Show moreThe Coffin-Siris Syndrome (CSS) is a rare genetic disorder with many different potential symptoms and a broad neurocognitive and behavioral phenotype. The aim of the present study was to generate more knowledge about this syndrome by investigating how the executive functions inhibition, emotion regulation and task-monitor predict the outcome of externalizing behavior in children with CSS. The sample included 26 children and adolescents between the biological ages of 4 and 17 years (M = 9.8, SD = 4.11), of whom 46.2% were boys (n = 12) and 53.8% were girls (n = 14) originating from the Netherlands (n = 25) and Belgium (n = 1). Inhibition, emotion regulation and task-monitor were the executive function-domains used as independent variables and externalizing behavior as dependent. The results show an above average level of problems with executive functions within children with CSS and indicate that a combination of the executive function problems is related to the extent of externalizing behavior (F(3,26) = 4.971, p = .015, R2 = .516, Radj2 = .412). A non-significant trend was found for emotion regulation problems in the prediction of externalizing behavior. This illustrates the variety of symptoms in CSS-patients and suggests that it is probably a combination of such symptoms that leads to further problems in socio-behavioral outcomes. The findings also suggest that targeting a combination executive functions in interventions might be beneficial to behavioral outcomes in CSS.Show less
Achtergrond: De Executive Dysfunction theory gaat ervan uit dat problemen met executieve functies de verklaring zijn voor de problemen die mensen met Autisme Spectrum Stoornis (ASS) ervaren op het...Show moreAchtergrond: De Executive Dysfunction theory gaat ervan uit dat problemen met executieve functies de verklaring zijn voor de problemen die mensen met Autisme Spectrum Stoornis (ASS) ervaren op het gebied van sociale communicatie en interactie. Dit is veelvoudig onderzocht, maar nog niet bij jonge kinderen met ASS. Doel: In hoeverre zijn executieve functies en sociale vaardigheden aan elkaar gerelateerd bij kinderen met weinig en veel autisme kenmerken in de leeftijdscategorie van 3,5 tot 6,5 jaar? Daarnaast, in hoeverre is er samenhang van cognitieve flexibiliteit, werkgeheugen en inhibitie met sociale vaardigheden? Methode: De steekproef bestond uit 41 kinderen (M = 4.65 jaar, SD = .91 jaar). Er waren twee groepen; 19 kinderen met weinig autisme kenmerken en 22 met veel autisme kenmerken. Gehele groep bestond voornamelijk uit jongens, namelijk 35 jongens tegenover 6 meisjes. De executieve functies cognitieve flexibiliteit, werkgeheugen en inhibitie werden gemeten met de BRIEF-P. Sociale vaardigheden werden gemeten met de SSRS, die ingevuld werd door de leerkracht. Resultaten: Kinderen met veel autisme kenmerken scoorden significant hoger op cognitieve flexibiliteit, werkgeheugen en inhibitie dan kinderen met weinig autisme kenmerken, p < .001 bij alle drie. Dit betekent dat ze hier meer problemen mee ervaren. Score op sociale vaardigheden significant lager bij kinderen met veel autisme kenmerken, p < .001. Dit betekent dat ze minder goede sociale vaardigheden hebben dan de kinderen met weinig autisme kenmerken. Over de gehele steekproef gemeten zijn er negatieve verbanden gevonden tussen sociale vaardigheden en de drie kernfuncties. Meer problemen met cognitieve flexibiliteit, werkgeheugen en inhibitie gaan samen met minder goede sociale vaardigheden. In dit verband is alleen werkgeheugen een significant negatieve voorspeller van sociale vaardigheden. Conclusie: De Executive Dysfunction theory wordt bevestigd in deze jonge steekproef. Interventies dienen zich op jonge leeftijd te richten op werkgeheugen.Show less
Aggressive behaviour is relatively common in children and treatment is often difficult. Aggression in childhood is often a good predictor of for example delinquency, drug use or an unsuccessful...Show moreAggressive behaviour is relatively common in children and treatment is often difficult. Aggression in childhood is often a good predictor of for example delinquency, drug use or an unsuccessful school career. Therefore it is important to develop prevention methods and interventions to reduce aggression. In this study, the relation between executive functioning and aggression was researched. The aim of this study was to determine the effectiveness of the intervention ‘Minder Boos en Opstandig’. The research group consisted of 33 children that were participating in a larger sample group of the ‘Minder Boos en Opstandig’ intervention study. Aggression was measured with the Reactive Proactive Questionnaire and executive functioning were measured with the Delayed Frustration, the Sustained Attention Dots and the Behaviour Rating Inventory of Executive Functioning. Analyses were done with a paired samples t-test and Pearson’s correlation coefficients. The intervention had an effect on aggression. After the intervention, the children were less aggressive. The parents were of opinion that their children improved on executive functioning. No effect was found on the measured executive functioning of children. No relation was found between executive functioning and aggression. More research needs to be done to study the relation between aggression and executive functioning to gain more insight in this relation. A larger sample is also recommended. Finally, it is recommended to study the relationship between aggression and other constructs like empathy. Key words: aggression, executive functioning, children and ‘Minder Boos en Opstandig’.Show less
In deze studie is onderzocht wat de invloed van inhibitie vermogen en ADHD op het gebruik van alcohol is. Een gebrekkig inhibitie vermogen is een kenmerk van ADHD (Nigg, 1999). Uit onderzoeken...Show moreIn deze studie is onderzocht wat de invloed van inhibitie vermogen en ADHD op het gebruik van alcohol is. Een gebrekkig inhibitie vermogen is een kenmerk van ADHD (Nigg, 1999). Uit onderzoeken blijkt dat een verslechterd inhibitie vermogen de kans op het gebruik van alcohol vergroot (Fernie et al., 2013) Veel onderzoeken tonen ook aan dat ADHD meer alcohol gebruik kan veroorzaken (Ohlmeier et al., 2008), maar hierover bestaat geen consensus. Het aantal participanten in deze studie was 1049. Dit leeftijd lag tussen de 11 en de 30 jaar (N = 21.38, SD = 3.55). Van de participanten was 43,4% man en 56,5% vrouw. Alle participanten hebben vragenlijsten ingevuld. Voor deze zijn de inhibitie schaal uit de Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF), de ADHD schalen uit de Adult Self Report (ASR) en de Youth Self Report (YSR) en gegevens over het alcoholgebruik uit de middelenlijst gebruikt. Voor het verkrijgen van de resultaten zijn correlaties en multipele regressie analyses uitgevoerd. Uit de correlaties bleek inhibitie vermogen significant te correleren met zowel ADHD (r = 0.673, p < 0.001) als alcohol gebruik ( r = 0.092, p = 0.005). Alcohol gebruik bleek niet significant gerelateerd aan ADHD in zowel de groep onder de 18 (r = 0.027, p = 0.81) als de groep boven de 18 (r = 0.019, p = 0.58). Inhibitie vermogen bleek wel invloed te hebben op alcohol gebruik en ADHD niet. Wanneer er gecontroleerd werd voor ADHD bleef de relatie tussen inhibitie vermogen en alcoholgebruik significant, wat aangeeft dat ADHD-kenmerken niet alle invloed van een gebrekkig inhibitievermogen verklaren. Inhibitie vermogen bleek een groter effect te hebben op alcohol gebruik bij de groep onder de 18 jaar.Show less
Achtergrond: Uit onderzoek blijkt dat het executief functioneren en de taalvaardigheden zijn aangedaan bij kinderen met Autisme Spectrum Stoornis (ASS; Kercood, Grskovic, Banda, & Begeske, 2014...Show moreAchtergrond: Uit onderzoek blijkt dat het executief functioneren en de taalvaardigheden zijn aangedaan bij kinderen met Autisme Spectrum Stoornis (ASS; Kercood, Grskovic, Banda, & Begeske, 2014; Lord & Paul, 1997). Er is nog nauwelijks onderzoek gedaan naar executief functioneren en taalvaardigheden bij jonge kinderen met ASS kenmerken. Doel: In dit onderzoek is onderzocht in hoeverre executief functioneren (inhibitie, werkgeheugen en cognitieve flexibiliteit) en taalvaardigheden (taalpragmatiek en taalbegrip) gerelateerd zijn aan ASS kenmerken bij kinderen tussen de 3,5 en 6,5 jaar oud. Er werd verwacht dat meer problemen met executief functioneren en taalvaardigheden gepaard zouden gaan met meer ASS kenmerken. Methode: Ouders vulden vragenlijsten (BRIEF-P, SRS en CCC-2-NL) in over het executief functioneren en de taalvaardigheden van het kind. Op de data die hieruit kwam zijn Pearson correlaties en multipele enter regressies uitgevoerd. Resultaten: Er bleken positieve correlaties te zijn tussen inhibitie en ASS kenmerken (r = .71, p < .001), werkgeheugen en ASS kenmerken (r = .72, p < .001), cognitieve flexibiliteit en ASS kenmerken (r = .66, p < .001), taalpragmatiek en ASS kenmerken (r = .78, p < .001) en taalbegrip en ASS kenmerken (r = .49, p = .004). Na het uitvoeren van de regressieanalyse bleek dat inhibitie (β = .70, p < .001) en taalpragmatiek (β = .78, p < .001) de enige voorspellers zijn voor ASS kenmerken. Conclusie: Wanneer er meer problemen zijn met inhibitie en taalpragmatiek, zijn er meer ASS kenmerken aanwezig bij het kind. De resultaten zijn mogelijk te verklaren door de Executive Dysfunctie Theory (Hill, 2004a), de centrale coherentietheorie (Frith & Happé, 1994) en de Theory of Mind (Baron-Cohen, Tager-Flusberg, & Cohen, 2000). Meer onderzoek is nodig om deze resultaten volledig te verklaren.Show less
Achtergrond In dit onderzoek is gekeken in hoeverre er verschillen bestaan tussen de executieve functies (EF) van jongens met een ASS die agressief gedrag vertonen, en een controlegroep die bestond...Show moreAchtergrond In dit onderzoek is gekeken in hoeverre er verschillen bestaan tussen de executieve functies (EF) van jongens met een ASS die agressief gedrag vertonen, en een controlegroep die bestond uit jongens die geen ASS hebben en ook geen agressief gedrag vertonen. Executief functioneren valt in verschillende domeinen in te delen. Voor huidig onderzoek is gekeken naar de volgende vier categorieën: ‘volgehouden aandacht’, ‘inhibitie’, ‘cognitieve flexibiliteit’ en ‘werkgeheugen’. Het doel van dit onderzoek was om duidelijkheid te verschaffen over het bestaan van eventuele verschillen in EF tussen jongens met een ASS en agressieproblematiek, en de controlegroep. Indien er sprake was van verschillen werd bekeken wat de mate was van deze verschillen, en of deze inzichten zouden kunnen bijdragen aan (de ontwikkeling van) behandelmethoden. Methoden Voor dit onderzoek zijn er 42 jongens, in de leeftijd van 8 t/m 12 jaar, onderzocht. Daarbij werd gekeken of jongens een ASS en een DBD diagnose hadden, of dat zij in de controlegroep vielen omdat zij geen enkele diagnose hadden. De jongens kwamen een dag met hun ouder(s) naar de universiteit voor een lab sessie, en vervolgens werd(en) de ouder(s) nog tweemaal benaderd voor het telefonisch afnemen van vragenlijsten. Ook zijn er verschillende vragenlijsten bij de leerkrachten afgenomen. Vervolgens zijn er met deze gegevens analyses uitgevoerd. Resultaten Voor de analyses is gebruik gemaakt van een MANOVA en een ‘pearson correlatietest’. Er is een verschil gevonden op de variabele ‘werkgeheugen’ F(.007) = 157. 336, p < .05. Jongens met een ASS en agressief gedrag scoorden lager dan de controlegroep. Tevens is er een correlatie uitgevoerd. Hier werd een negatief verband gevonden op de score van de werkgeheugen-taak en het hebben van een ASS en DBD diagnose, op het vertonen van agressief gedrag (gemeten door de CBCL) (r = -.716, p = .000). Discussie Er is een verschil gevonden voor de variabele ‘werkgeheugen’. Hoe hoger de score op de CBCL, hoe lager de score op de taak die het werkgeheugen meet. Voor de overige variabelen zijn geen significante verschillen naar voren gekomen. Wellicht dat een vervolgonderzoek met een grotere, en beter verdeelde steekproef kan bijdragen aan meer en betere inzichten in mogelijke verschillen in EF tussen jongens met een ASS en een DBD en de controlegroep.Show less
Background: Previous research indicates that stress has less effect on the neurobiology of children with disruptive behavior disorder (DBD) in comparison with a controlgroup, and it has a negative...Show moreBackground: Previous research indicates that stress has less effect on the neurobiology of children with disruptive behavior disorder (DBD) in comparison with a controlgroup, and it has a negative effect on executive functions (EF). Children with DBD show deficits in EF. Goal: To examine the effect of stress on the EF of children with DBD. The research question is: To what extent do the EF of children in the age of 7 to 12 years who suffer from DBD, differ from the EF of children in the controlgroup during stress? Methods: 72 Dutch boys participated in this study. The following EF were examined: sustained attention, shifting, working memory and inhibition. This has been measured through parent reports on the Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF) and three cognitive subtests of the Amsterdam Neuropsychological Tasks (ANT). Stress was induced by: telling the child it was going to play a competition against another child which he thought he was going to loose and by negative feedback from the opponent. To test the differences a t-test and ANOVA were used. Results: According to their parents, children with DBD score significant (p<.05) worse on inhibition, working memory and shifting in comparison with the controlgroup. Also there is a significant maineffect of group on sustained attention. Thus children with DBD show deficits in EF. There is a significant maineffect of stress on the following EF: sustained attention, inhibition and shifting. Thus stress reduces the performance on EF. There is no reciprocal influence between stress and group. Conclusion: Children with DBD show deficits in EF. Stress has a negative influence on inhibition, shifting and sustained attention. The groups don’t differ in combination with stress. All children need help in coping with stress, especially children with DBD, because the show deficits in EF during both situations.Show less