This thesis explores the media framing techniques employed by the New York Times, BBC, and Al Jazeera on Instagram in relation to the 2023 Israeli-Palestinian conflict, focusing on the differences...Show moreThis thesis explores the media framing techniques employed by the New York Times, BBC, and Al Jazeera on Instagram in relation to the 2023 Israeli-Palestinian conflict, focusing on the differences in their framing mechanisms and how these compare to their other content. Following the Hamas attack on Israel on October 7, 2023, which led to an ongoing violent war, media outlets have played a crucial role in disseminating information, particularly through platforms like Instagram. The younger audience of the platform tends to have a more pro-Palestinian perspective compared to older generations. By analysing both the visuals and texts of Instagram posts from these major news organisations, the study finds that the New York Times frames its content in a way that is more pro-Israeli, the BBC presents a more balanced, yet slightly pro-Israeli view, and Al Jazeera offers the most balanced coverage, however, leaning towards a pro-Palestinian perspective. These findings are consistent with the outlets’ other news content, such as (online) news articles and broadcasts, indicating that they do not specifically cater to their younger audience on Instagram.Show less
De manier waarop journalisten zich profileren is sinds de komst van sociale media sterk veranderd. Waar zij voorheen geacht werden om afstand tot onderwerpen en verhalen te behouden, is het...Show moreDe manier waarop journalisten zich profileren is sinds de komst van sociale media sterk veranderd. Waar zij voorheen geacht werden om afstand tot onderwerpen en verhalen te behouden, is het tegenwoordig vanzelfsprekend dat journalisten zich geopinieerd uitspreken en persoonlijke informatie delen op sociale platformen als Twitter en Instagram. Dit duidt op een verandering in de traditionele journalistieke waarden. Een verklaring hiervoor is, volgens de literatuur, de normalisatie van een nieuwe medialogica binnen de journalistiek, waaruit de wens ontstaat om een personal brand op te bouwen. Dit zou journalisten namelijk talloze economische, activistische en egocentrische voordelen opleveren, die zij in een tijd van toenemende concurrentie en economische crisis hard nodig hebben. Vooral freelance journalisten zouden hierbij gebaat zijn, omdat zij aan de hand van een succesvol online brand gemakkelijker opdrachten kunnen verkrijgen. Deze scriptie onderzoekt middels kwalitatieve interviews met tien freelance journalisten en een inhoudsanalyse van hun sociale profielen op welke manier zij zich profileren, hoe zij hun keuzes in hun online activiteiten motiveren en hoe zich dit relateert tot traditionele journalistieke waarden als ‘objectiviteit’, ‘transparantie’ en ‘autonomie’. De resultaten van dit onderzoek vormen een uitgebreide typering van het online gedrag van freelance journalisten en hun opvattingen over sociale media. Hieruit kan worden geconcludeerd dat de respondenten de traditionele journalistieke waarden niet zo zeer herdefiniëren, maar dat er onder hen wel duidelijke verschuivingen te zien zijn in de prioritering van de journalistieke waarden. Dit betekent dat waarden als ‘autonomie’ en ‘transparantie’ tegenwoordig belangrijker worden geacht dan waarden als ‘objectiviteit’ of ‘onpartijdigheid’. Met een nieuw paradigma als ‘constructieve journalistiek’ wordt de verschuiving van deze waarden verklaard en gerechtvaardigd. Daarnaast wijzen de respondenten op het vervagen van de conceptuele grenzen van de journalistiek en benadrukken zij het belang van subcategorieën binnen het werkveld. Zo heeft de specifieke journalistieke functie waar een journalist zich mee identificeert belangrijke implicaties voor de hantering van journalistieke normen en waarden. Toch blijkt personal branding voor alle respondenten niet het belangrijkste doel van hun sociaalmediagebruik, waardoor de invloed op de journalistieke waarden beperkt blijft.Show less
The urbanization and digitalization of the world are influencing an increasing number of social spheres, including the art world. In the field of public art, the virtual sphere is often neglected,...Show moreThe urbanization and digitalization of the world are influencing an increasing number of social spheres, including the art world. In the field of public art, the virtual sphere is often neglected, however, this gap can be bridged by applying the approaches of social media analyses of cities. This paper will examine a temporary mural of Aaron at Włodkowica street in Wrocław (Poland) by first analyzing it as a public artwork in a public physical space, and then further by researching the online public reception of it. By focusing on the medium of Instagram, it will be argued that, although a theoretical analysis of the mural suggests that it does not fulfill the roles of public art, it is nevertheless positively received by the researched online audience. The paper states that this is a case because of the Instagrammable aesthetic of the mural, which appeals to the online audiences, and when approached online, the artwork loses its problematic physical context.Show less
De coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat wetenschapsnieuws, in het bijzonder nieuws over de coronavaccins, continu relevant is voor de samenleving. Door deze unieke situatie kan er opnieuw...Show moreDe coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat wetenschapsnieuws, in het bijzonder nieuws over de coronavaccins, continu relevant is voor de samenleving. Door deze unieke situatie kan er opnieuw gekeken worden naar concepten zoals nieuwswaarden en uitingen van wetenschappelijke onzekerheid. Deze scriptie kijkt specifiek naar hoe het nieuws over de coronavaccins gepresenteerd wordt op Instagram, een steeds belangrijker nieuwsplatform voor jongeren. Door middel van een kwalitatieve inhoudsanalyse wordt er gekeken naar de nieuwswaarden die aanwezig zijn in het vaccinnieuws op de Instagram van de Nederlandse nieuwssite NU.nl. Ook wordt er gekeken of er sprake is van zogenaamde hedging, te weten taalkundige uitingen van (wetenschappelijke) onzekerheid, iets waar het in de wetenschapsjournalistiek veelal aan ontbreekt. 96 posts over de vaccins uit een tijdsbestek van een half jaar zijn vervolgens geanalyseerd. Hieruit bleek dat de relevante nieuwswaarden vooral bekende nieuwswaarden van socialemedianieuws en wetenschapsnieuws omvatten, zoals positief nieuws en personificatie. Interessant genoeg was sociale relevantie de hoofdmanier waarop het nieuws relevant gemaakt werd, en niet overige zaken zoals economische of politieke relevantie, wat de invloed van de pandemie op de samenleving extra duidelijk maakt. Verrassend genoeg bleek er wel degelijk ruimte te zijn voor uitingen van wetenschappelijke onzekerheid in de Instagram posts, hoewel er wel willekeur was qua wanneer er twijfel aan statements werd toegevoegd en wanneer niet. Hoezeer dit komt door de unieke situatie rondom de pandemie en dus in hoeverre deze bevinding door te trekken is naar wetenschapsjournalistiek in het algemeen is echter onzeker.Show less
This thesis examines whether repetition and reproduction have an effect on the value of art and what role society plays in value acquisition. The purpose of the analysis is to understand the extent...Show moreThis thesis examines whether repetition and reproduction have an effect on the value of art and what role society plays in value acquisition. The purpose of the analysis is to understand the extent of the power repetition has on the arts. As well as whether social media and most importantly Instagram, can be considered post-museums that accelerate repetition and digital mass-reproduction of the art. Moreover, the second chapter of the thesis focuses on the notion of post-museum and how it can acts as a platform for mass production and repetition. In order to investigate the subject, the thesis will centralise on contrasting opinions of Walter Benjamin and Andy Warhol. Benjamin argues that repetition and reproduction take away the aura of the artwork, while Warhol argues that it provides authority. The result of the analysis shows that repetition and reproduction have immense power over the value of the arts within post-museums. It can either elevate an artwork in terms of its significance, power, and valuation, yet at the same time, it can be the reason why another artwork becomes nearly invisible.Show less
Tijdens de crisis rondom COVID-19 stond berichtgeving in de media in het teken van het communiceren van de mogelijke risico’s van het virus: gezondheidsrisico’s, het aantal overleden personen en...Show moreTijdens de crisis rondom COVID-19 stond berichtgeving in de media in het teken van het communiceren van de mogelijke risico’s van het virus: gezondheidsrisico’s, het aantal overleden personen en het wegvallen van ieders sociale leven. Bij het weergeven van rampen of crisissituaties in de media kan sprake zijn van de constructie van een zogenaamde risk society. Hierbij kunnen burgers het gevoel krijgen deel uit te maken van een maatschappij waarin geen controle bestaat over alles wat er gebeurt. Een dergelijke risicomaatschappij is dus een sociaal construct en kan gestuurd worden door media en overheden. De media kunnen het gevoel van leven in risico versterken, bijvoorbeeld door framing. Dit onderzoek geeft antwoord op de vraag ‘Hoe wordt COVID-19 geframed als risk society op Instagramaccounts van nieuwsprogramma’s voor kinderen?’ In het onderzoek worden Instagramberichten van de programma’s NOS Jeugdjournaal, Karrewiet en Logo! onderworpen aan een visuele framinganalyse. Aan de hand van theorie over frames in een risk society, kenmerken van een risk society en productiewaarden van het maken van nieuws voor kinderen, toont het onderzoek hoe de berichten bijdragen aan de sociale constructie van risico’s rondom COVID-19. Ook wordt geanalyseerd hoe dit samengaat de nieuwswaardes die bestaan in de weergave van nieuws voor kinderen. De resultaten van onderzoek verklaren dat risico enerzijds geframed wordt als iets wat ruimte biedt voor innovatie en waar een oplossing voor bestaat. Anderzijds draagt framing juist bij aan het idee dat de crisis veel risico’s met zich meebrengt: de berichtgeving wordt gekenmerkt door dramatisering en angst. Er is sprake van victimisering en anonimisering waarbij werkende burgers, mensen uit het buitenland en kinderen worden geframed alsof ze onzichtbaar zijn. Daarbij worden ze ook als slachtoffer van de crisis geframed. Dit in tegenstelling tot politici, media, wetenschappers en beroemdheden. Bij politici en media suggereert framing dat er sprake is van institutionalisering, waarbij ze de macht hebben om met risico’s om te gaan. Bij wetenschappers en beroemdheden is er sprake van heroïsering, waarbij ze de helden van de crisis zijn.Show less
Abstract: Previous literature on the role of food in the diaspora indicates that social groups communicate their identity to outsiders through culinary culture and traditional recipes. What food is...Show moreAbstract: Previous literature on the role of food in the diaspora indicates that social groups communicate their identity to outsiders through culinary culture and traditional recipes. What food is produced, how it is cooked and with what available ingredients it is prepared has extremely meaningful cultural implications, especially in circumstances of migration, hardship and loss. Social media, however, has profoundly blurred the boundaries of knowledge implicit to social groups and “followers” who do not belong to the community, but who still consume food content online. In a way, social media has brought the traditionally domestic practice of food culture onto a public platform. On this platform, exclusion and praise have faced diaspora communities in relation to their cuisine in the food influencer community. Publicity, sponsorship and an international audience have changed how the Palestinian diaspora relates to its identity-marking food practices.Show less
Instagram influences our perception and manipulates what we buy, think, and engage with. This has contributed to the digitalization of art and a shift in the shaping of our collective perceptions...Show moreInstagram influences our perception and manipulates what we buy, think, and engage with. This has contributed to the digitalization of art and a shift in the shaping of our collective perceptions of the past. Previous research has indicated that artists and cultural memory are intertwined. Likewise, it demonstrated that social media and cultural memory are connected. However, literature on cultural memory theory has rarely been developed in context of academic research of the combination of artists and social media. This thesis will use qualitative research methods and the theories of Halbwachs’ collective memory, Warburg’s social memory and Nora’s sites of memory in addition to other expert’s analysis to investigate how contemporary artists’ use of Instagram affects the theory of cultural memory. The combination of this research illuminates that artists and their fans are in the unique position to create a visible anchor of memory by shaping or viewing Instagram as a carefully curated exhibition site. This thesis’ purpose is to add value to memory studies, social media research and art history literature streams by taking insights from cultural memory research and applying it to social media research.Show less
The commercialization of museums as a response to postmodern consumerism stimulates companies like Pizza Hut and the Rijksmuseum to engage with nostalgic marketing on Instagram. The current...Show moreThe commercialization of museums as a response to postmodern consumerism stimulates companies like Pizza Hut and the Rijksmuseum to engage with nostalgic marketing on Instagram. The current research aims to understand why museums are engaging in nostalgia marketing and what implications such engagement may have for the educational role of the museum today. It does so by investigating the needs and challenges faced by postmodern museums in relation to the allure of nostalgia. More particularly, this thesis examines nostalgia’s power to produce a comforting sense of continuity in one’s self-identity and a sense of social belonging. The field of nostalgia marketing is also defined and contrasted with other types of marketing strategies and further analyzed through a comparison of two museums and two commercial companies’ posts on Instagram. The conclusions point towards the usefulness of nostalgic marketing to engage museum audiences, while raising awareness of the dangers such strategies can pose for the educating role of museums.Show less
This research discusses an in-depth analysis of the novel entertainment-based institutions coined as Instagram Museums, in terms of the aesthetic art experiences and play driven interactions that...Show moreThis research discusses an in-depth analysis of the novel entertainment-based institutions coined as Instagram Museums, in terms of the aesthetic art experiences and play driven interactions that they provide. By differentiating between two distinct types of Instagram Museums, the gallery-like and the museum-like, the analysis is led through two case studies, the Museum of Ice Cream and the Museum Voorlinden. While these institutions have a strong social media component shaping their exhibitions, they use separate business models based on the contrasting cultural status retained. Most importantly this includes original approaches to the experience obtained within the space by growing visitor engagement both through the aesthetic appeal and the participatory nature of the exhibits. Instagram Museums aim to provide entertaining experiences that can be beautifully captured with a phone and become Instagram bait, bringing in increasingly more visitors. In doing so, the spaces feature installations that offer high levels of immersion and interactivity, turning the often passive engagement encountered in traditional museums into veritable acts of play. By bringing in some online conducted interviews alongside the theoretical analysis of the topics, this thesis argues for the reconfiguration of the (traditional) museum experience through the construction of more aesthetically appealing interactive encounters.Show less
Bachelor thesis | South and Southeast Asian Studies (BA)
closed access
Instagram has added a new dimension to the performance of one's religous Islamic identity online. This dimension has created a spectrum of online expressions of religiosity where 'being a pious...Show moreInstagram has added a new dimension to the performance of one's religous Islamic identity online. This dimension has created a spectrum of online expressions of religiosity where 'being a pious Muslim' and 'being modern' are compatible.Show less