In dit onderzoek staat de integratie van Eritreeërs centraal, die in de jaren tachtig en negentig naar Nederland zijn gevlucht. Aan de hand van interviews is er onderzocht in hoeverre de integratie...Show moreIn dit onderzoek staat de integratie van Eritreeërs centraal, die in de jaren tachtig en negentig naar Nederland zijn gevlucht. Aan de hand van interviews is er onderzocht in hoeverre de integratie succesvol was en waardoor dit te verklaren is.Show less
Welke factoren hebben bijgedragen aan de verandering van de immigratie- en integratievisie van het Christen Democratisch Appèl (CDA) in de periode 1977-2019?
In 1951 zagen 12.500 Molukkers, voornamelijk voormalige militairen van het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL) en hun gezinnen, zich gedwongen om voor ‘tijdelijke’ opvang naar Nederland uit...Show moreIn 1951 zagen 12.500 Molukkers, voornamelijk voormalige militairen van het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL) en hun gezinnen, zich gedwongen om voor ‘tijdelijke’ opvang naar Nederland uit te wijken. Na eeuwen van steunbetuiging aan de Nederlandse overheid verwachtten zij eveneens steun voor hun terugkeer en eigen idealen, maar eenmaal aangekomen in Nederland werden de Molukkers grotendeels vergeten – de meeste Molukkers keerden nooit terug naar hun eiland van herkomst. Deze scriptie tracht te onderzoeken hoe men met deze situatie omging, en op welke manier de voormalige KNIL-status hier een rol in speelde. Beïnvloedde dit het beleid van de Nederlandse overheid enerzijds, en de manier waarop men integreerde en de eigen cultuurpatronen behield anderzijds? Om dit te onderzoeken plaatst deze scriptie zich binnen de bestaande historiografie, en poogt aan de hand van onder meer memoires, herdenkingsboeken en dichtbundels van Molukse hand te reconstrueren welke rol het KNIL bleef spelen voor de Molukse gemeenschap in Nederland. Aanvankelijk lijkt het vooral de eerste generatie Molukkers, die zelf nog in Nederlands-Indië gediend had, die koppig vasthield aan elementen uit de KNIL-cultuur, zo blijkt uit herdenkingsboeken over de verschillende opvanglocaties voor Molukkers in Nederland. Binnen de Molukse gemeenschap ontstond ook spoedig brede steun voor de Republik Maluku Selatan (RMS), een in 1950 geproclameerde onafhankelijke Zuid-Molukse Republiek. De tweede generatie Molukkers in Nederland nam meer afstand van het KNIL-verleden, en werd radicaler in de steun voor een vrije RMS. Primair bronmateriaal van Molukse auteurs uit de periode 1970-1980 doet vermoeden dat het KNIL vrijwel volledig uit de Molukse identiteit verdween – pas wanneer de RMS-strijd weer minder radicaal werd leek het Molukse verleden herontdekt te worden. In recente jaren neemt het aantal verschenen herdenkingsboeken en memoires toe, met daarin veelal een centrale rol voor het KNIL-verleden, een blijk dat de geschiedenis nog niet vergeten is. Recente tegemoetkomingen door de Nederlandse overheid gelden als blijk van erkenning van de vaak ronduit slechte behandeling van de Molukse gemeenschap in Nederland, en laten zien dat het KNIL-hoofdstuk nog niet zo definitief is afgesloten als wel eens wordt gedacht.Show less
Wetenschappers claimen dat het debat over de multiculturele samenleving een grote ontwikkeling heeft doorgemaakt. Waar de multiculturele samenleving begin 1990 nog als een nastrevenswaardig doel...Show moreWetenschappers claimen dat het debat over de multiculturele samenleving een grote ontwikkeling heeft doorgemaakt. Waar de multiculturele samenleving begin 1990 nog als een nastrevenswaardig doel werd beschouwd, deden politici, journalisten en opiniemakers deze tien jaar later af als een volledig mislukt project, dat de normen en waarden van de westerse samenleving in gevaar had gebracht. Ondanks dat er consensus bestaat over deze verandering, zijn er geen concrete cijfers beschikbaar die aangeven in welke mate deze verandering plaatsvond en wat de belangrijkste oorzaken hiervoor waren, waardoor voorgaand onderzoek in feite enkel steunt op plausibele aannames. Het ontbreekt aan een studie die vanuit historisch oogpunt systematisch analyseert hoe deze verandering plaatsvond en wat de aanleiding en de oorzaken hiervoor waren. Dit onderzoek vult het gat op en draagt bij aan de wetenschappelijke discussie door de ontwikkelingen in het journalistieke debat over de multiculturele samenleving tussen 1990 en 2008 in kaart te brengen. Uit de discoursanalyse blijk dat het journalistieke debat veranderde door het artikel ‘Het multiculturele drama’ van Paul Scheffer, de aanslagen op 11 september en de moord op Theo van Gogh. De kritiek die Scheffer gaf op de multiculturele samenleving was alleen mogelijk doordat het ideaal van de multiculturele samenleving tussen 1990 en 1999 veranderde van een samenleving waarin migranten als allochtone gemeenschap in de Nederlandse maatschappij moesten integreren naar een samenleving waarin migranten zich aan moesten passen aan de Nederlandse dominante cultuur.Show less
In dit werkstuk wordt aan de hand van parlementaire documenten de achtergrond van het Nederlandse gezinsmigratiebeleid in de periode 1970-1993 besproken.
Bachelor thesis | Cultural Anthropology and Development Sociology (BSc)
open access
Een antropologische bespreking van de nationale strategieën voor de integratie van Roma van Nederland, Frankrijk, Roemenië en Bulgarije. Met gebruikmaking van de concepten integratie, burgerschap...Show moreEen antropologische bespreking van de nationale strategieën voor de integratie van Roma van Nederland, Frankrijk, Roemenië en Bulgarije. Met gebruikmaking van de concepten integratie, burgerschap en intraculturele diversiteit worden de beleidsdocumenten geanalyseerd.Show less
Binnen migratiegeschiedenis is veel aandacht voor verschillende groepen migranten maar tot op heden zijn expats als groep migranten onderbelicht gebleven. Met dit onderzoek is getracht hier...Show moreBinnen migratiegeschiedenis is veel aandacht voor verschillende groepen migranten maar tot op heden zijn expats als groep migranten onderbelicht gebleven. Met dit onderzoek is getracht hier verandering in te brengen. Binnen wetenschappelijke-, politieke- en maatschappelijke discussies over migratie en migranten, is 'integratie' een belangrijk thema, zo ook in deze scriptie. De vraag die centraal staat is: in hoeverre integreerden Shell expats en hun gezinsleden in de Indonesische samenleving tussen 1945 en 1965? Diverse factoren spelen een rol in het integratieproces van migranten, het gaat om de wisselwerking tussen migrant en samenleving. Echter, bij expats speelt ook de werkgever nog een rol. In dit onderzoek is daarom een reconstructie gemaakt van de beleidslijnen en het personeelsbeleid van Shell uit 1945-1965 en een analyse over welke effecten het Shell beleid had op het integratieproces en de daadwerkelijke integratie van het Shell gezin. Daarnaast is aandacht besteed aan de politieke-, economische- maatschappelijke- en sociale omstandigheden in Indonesië in de onderzoeksperiode waarbinnen de verhoudingen tussen Nederland en Indonesië (dekolonisatieproces) en tussen Indonesië (Nederland) en Shell worden uitgelicht en wat die verhoudingen hebben betekend voor de integratie van het Shell gezin in de Indonesische samenleving. Het leven binnen de Shell-gemeenschap op diverse (buiten)posten in Indonesië is aan de hand van zelf afgenomen interviews met Shell expats, echtgenotes en kinderen, gereconstrueerd. De mate van integratie binnen en buiten de gemeenschap is geanalyseerd en tevens vergeleken met dat van Indiëgangers en kolonialen in de drie eeuwen ervoor in de voormalige kolonie Nederlands-Indië. Ook is er aandacht besteed aan de integratie van het Shell gezin bij hun 'terugkeer' naar Nederland. Het gehele onderzoek over in hoeverre Shell expats en het gezin integreerden in de Indonesische samenleving (1945-1965) en de conclusie(s) staan in de 'full-text'. Het onderzoek is gebaseerd op een literatuurstudie, met daarbij interviews met oud-Shell expats, echtgenotes en kinderen en door hun en anderen voor dit onderzoek ter beschikking gestelde privé documenten.Show less
Master thesis | Cultural Anthropology and Development Sociology (MSc)
open access
Hoe worden verzwegen gebeurtenissen en ervaringen uit het verleden van de eerste generatie Indische Nederlanders en Indonesiërs in Nederland onderzocht en gepresenteerd door de tweede en derde...Show moreHoe worden verzwegen gebeurtenissen en ervaringen uit het verleden van de eerste generatie Indische Nederlanders en Indonesiërs in Nederland onderzocht en gepresenteerd door de tweede en derde generatie? Ik beantwoord deze vraag door eerst een impressie van de historische context te geven. Vervolgens bespreek ik de daaruit volgende integratie van de Indische Nederlanders in Nederland, waarbij Indisch zwijgen en hun manier van aanpassen centraal staan. Daarna komt mijn casus uitgebreid aan bod: de zoektocht van mijn tante naar het verleden van haar ouders, uitgaande van persoonlijke objecten uit de koffer van haar vader. Tenslotte bespreek ik voorbeelden van resultaten van zoektochten naar het verzwegen verleden van de eerste generatie en manieren van generatieoverdracht van de tweede en derde generatie Indische Nederlanders. Mijn casus loopt als een rode draad door de scriptie heen.Show less