Met de decentralisatie van de jeugdzorg in 2015 naar de gemeenten poogde het Rijk het beleid dichter bij de burger te brengen. Echter om de taken van de jeugdzorg uit te voeren, moesten de...Show moreMet de decentralisatie van de jeugdzorg in 2015 naar de gemeenten poogde het Rijk het beleid dichter bij de burger te brengen. Echter om de taken van de jeugdzorg uit te voeren, moesten de gemeenten opschalen naar regionaal niveau. Ook de beloften van maatwerk en kostenefficiëntie zijn niet volledig waargemaakt. Binnen het onderzoek werd een onderscheid gemaakt tussen lokaal maatwerk en individueel maatwerk. Lokaal maatwerk betekent dat gemeenten het beleid aanpassen aan de lokale context. Individueel maatwerk staat symbool voor een specifiek aanbod van producten en diensten die aangepast zijn aan de behoeften en wensen van de cliënt. Dit onderzoek is gericht op individueel maatwerk. Binnen dit onderzoek is gepoogd om een bijdrage te leveren aan de kennislacune omtrent de bijdrage van intergemeentelijke samenwerkingen door de formulering van de volgende onderzoeksvraag: In hoeverre draagt de intergemeentelijke samenwerking Regio Hart van Brabant bij aan de totstandkoming van individueel maatwerk bij de aanpak van kindermishandeling en hoe kan dit verklaard worden? Ter beantwoording van de hoofdvraag werd deskresearch uitgevoerd en werden interviews afgenomen. Het betreft een single case study, waarbij de casus Regio Hart van Brabant centraal staat. Regio Hart van Brabant is een intergemeentelijke samenwerking binnen de regio Midden- Brabant tussen de gemeenten Dongen, Gilze en Rijen, Goirle, Heusden, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Oisterwijk, Tilburg en Waalwijk. De gemeente Tilburg functioneert binnen de intergemeentelijke samenwerking als centrumgemeente. Vanuit de theorie werden twee hypothesen opgesteld. In de eerste hypothese werd de verwachting geformuleerd dat gemeenten binnen intergemeentelijke samenwerkingen streven naar schaalvoordelen, waardoor gemeenten meer neigen naar standaardisatie in plaats van individueel maatwerk. De eerste hypothese werd in het onderzoek verworpen. De intergemeentelijke samenwerking draagt via schaalvoordelen (kennis en ervaring, specialistische capaciteit en kwaliteitsbevordering) positief bij aan individueel maatwerk. In de praktijk blijkt dat intergemeentelijke samenwerking ook resulteert in bureaucratische belemmeringen die nadelig zijn voor de schaalvoordelen ‘specialistische capaciteit’ en ‘kennis en ervaring’. 4 In de tweede hypothese werd de verwachting geformuleerd dat intergemeentelijke samenwerkingen gekenmerkt worden door een gebrek aan democratische legitimiteit, waardoor burgers geen (in)directe invloed kunnen uitoefenen binnen de beleidscyclus om individueel maatwerk te waarborgen. De tweede hypothese werd gedeeltelijk bevestigd. Regio Hart van Brabant draagt positief bij aan individueel maatwerk door de inzet van ervaringsdeskundigen. Tevens draagt Regio Hart van Brabant bij aan het leveren van individueel maatwerk door de stevigere onderhandelingspositie die de samenwerking biedt tegenover het Rijk. Echter wordt binnen het onderzoek bevestigd dat intergemeentelijke samenwerking een negatief effect heeft op de sturingsmogelijkheden van lokale politici. Ook wordt de machtsbalans binnen Regio Hart van Brabant tussen de centrumgemeente en de andere regiogemeenten verstoord. Het verzwakken van de sturingsmogelijkheden van lokale politici (hetgeen gedeeltelijk voortvloeit uit de verstoorde interne machtsbalans) heeft een negatieve invloed op het leveren van individueel maatwerk. Lokale politici hebben een belangrijke rol bij het waarborgen van individueel maatwerk, aangezien de lokale politici het beleid kunnen bijsturen als er binnen de casussen geen individueel maatwerk tot stand komt. Al met al draagt de intergemeentelijke samenwerking Regio Hart van Brabant positief en negatief bij aan het leveren van individueel maatwerk bij de aanpak van kindermishandeling.Show less