Gottfried et al. (2007) stellen dat de intrinsieke motivatie voor rekenen, in vergelijking met andere schoolvakken, gedurende de schoolperiode het meest daalt. Het is interessant om te achterhalen...Show moreGottfried et al. (2007) stellen dat de intrinsieke motivatie voor rekenen, in vergelijking met andere schoolvakken, gedurende de schoolperiode het meest daalt. Het is interessant om te achterhalen welke variabelen samenhangen met de intrinsieke rekenmotivatie om inzicht te krijgen in deze ontwikkeling en deze mogelijk zelfs te kunnen vermijden. In dit onderzoek zijn de volgende drie variabelen die mogelijk samenhangen met de intrinsieke rekenmotivatie centraal gesteld: autonomie, leeftijd en sekse. Om antwoord te kunnen geven op de vraag in hoeverre de variabelen autonomie, leeftijd en sekse samenhangen met intrinsieke rekenmotivatie zijn online vragenlijsten afgenomen bij leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8 van twee Leidse basisscholen (N = 41). De leerlingen hebben stellingen beantwoord waarmee de intrinsieke motivatie voor een bepaald vak gemeten kan worden, in dit geval: rekenen. De vragenlijst bestaat uit verschillende subschalen, waaronder autonomie. Uit de resultaten is gebleken dat de variabele autonomie significant positief samenhangt met de intrinsieke rekenmotivatie. Verder bleek de variabele leeftijd niet significant samen te hangen met de intrinsieke rekenmotivatie. Tot slot zijn er met betrekking tot de samenhang tussen leeftijd en intrinsieke rekenmotivatie geen significante sekseverschillen waargenomen. Van de drie centraal gestelde variabelen bleek dus enkel het ervaren van autonomie positief bij te dragen aan de intrinsieke rekenmotivatie van de onderzochte populatie.Show less