Attraverso i secoli, la lingua italiana si è manifestata in tante forme diverse. Da variazio¬ni ben documentate come l’italiano standard fino a quelle storiche appena conosciute. Appartengono ad...Show moreAttraverso i secoli, la lingua italiana si è manifestata in tante forme diverse. Da variazio¬ni ben documentate come l’italiano standard fino a quelle storiche appena conosciute. Appartengono ad una problematica del tutto diversa tutte le questioni di carattere pratico e teorico che hanno a che fare con il fenomeno conosciuto come la lingua cortigiana. Non è facile definire questa manifestazione quattro- cinquecentesca della lingua italiana. Non si tratta di ostacoli di natura prevalentemente pratica, come quelli che si possono incontrare durante lo studio dei tratti dialettali dei ceti sociali più bassi. La lingua cortigiana, se infatti si può denominarla ‘lingua’, lo è stata perché usata particolarmente dalle persone più prestigiose della società: cortigiani, umanisti, duchi, marchesi e prìncipi. Il problema di questo fenomeno affascinante, il cui nome è noto a tanti ma la cui natura non è facile definire, ricorre già al momento di indicare la sua essenza. È difficile elencare le parole che fanno parte del suo vocabolario. Nel corso di questo saggio relativamente breve non sarà possibile risolvere tutte le ambiguità appartenenti alla lingua cortigiana, ma sarà nostro scopo gettare almeno un po’ di luce su questa questione intrigante.Show less
In de literatuur wordt gesproken over de humanistische opvoeding die Isabella d'Este genoten zou hebben, net als haar broers. De scriptie beschrijft de kern van de humanistische opvoeding voor...Show moreIn de literatuur wordt gesproken over de humanistische opvoeding die Isabella d'Este genoten zou hebben, net als haar broers. De scriptie beschrijft de kern van de humanistische opvoeding voor mannen en vrouwen in de vroegmoderne tijd, laat zien dat er genderverschillen zijn met betrekking tot deze functie en laat zien hoe deze opvoeding een rol heeft gespeeld in de samenstelling van haar kunstcollectie, die voor Isabella d'Este een belangrijke functie had voor haar positie als vrouw aan het hof van Gonzaga.Show less
Isabella d’Este (1474-1539) verzamelde een representatieve universele collectie naturalia en artificialia en stelde deze in haar collectieruimten, de grotta en de studiolo, voor diplomatieke...Show moreIsabella d’Este (1474-1539) verzamelde een representatieve universele collectie naturalia en artificialia en stelde deze in haar collectieruimten, de grotta en de studiolo, voor diplomatieke doeleinden ten toon. Vanaf 1490 tot 1520 in haar woonvertrekken in de Castello di San Giorgio in Mantua; erna in de Appartemento della Grotta in de Corte Vecchia, waar de studiolo inmiddels was gaan dienen als anticamera voor de grotta. Het onderhavige onderzoek betrekt, in aanvulling op eerder verricht onderzoek naar haar kunstpatronage, de perceptie van de beschouwer in de vraag naar de betekenis en functie van collectie en collectieruimten voor Isabella d’Este als politiek bestuurder, en stelt tevens de vraag naar herkomst en betekenis van de naam grotta. Gebleken is dat de grotta representatieve betekenis en een belangrijke diplomatieke functie heeft gehad. In relatie tot de bestuurlijke positie van deze vorstin en de haar als vrouw opgelegde deugden, kan alleen aan de grotta dezelfde politieke betekenis worden verleend, als aan de studiolo van de vorst. De naam grotta voor de plaats waar de natuur haar zeldzame en kostbare producten samenbrengt, voor de mens om kennis te vergaren, bracht haar de reputatie van de wijze vorstin, zonder risico van afbreuk aan haar vrouwelijke deugden.Show less