Een overzicht van de Marokkaanse Nederlanders en de veranderingen in hun religie. De ontwikkeling van de traditioneel Marokkaanse Islam naar een Salafistische.
Het sultanaat Banten kende na de stichting in de zestiende eeuw een turbulente geschiedenis die zich liet kenmerken door interne conflicten binnen de bovenlaag van de Bantense bevolking in een...Show moreHet sultanaat Banten kende na de stichting in de zestiende eeuw een turbulente geschiedenis die zich liet kenmerken door interne conflicten binnen de bovenlaag van de Bantense bevolking in een periode voordat de VOC een grote rol kreeg in Zuidoost-Azië. Deze scriptie gaat op zoek naar de oorzaak achter de interne conflicten en hierbij zet de spelers in Banten en hun motivaties uiteen. De Bantense conflicten uitten zich langs de lijnen van steeds terugkomende tegenstellingen tussen de havenstad en deShow less
The exceptional stability of the Moroccan monarchy during turbulent periods such as the protests of the F20 movement and the protests of the Hirak movement is intriguing. During the Arab Spring,...Show moreThe exceptional stability of the Moroccan monarchy during turbulent periods such as the protests of the F20 movement and the protests of the Hirak movement is intriguing. During the Arab Spring, the monarchy was the only country in North Africa that has kept the same head of state. Researchers are inclined to explain the stability of Morocco by analyzing the political strategies of the state and the monarchy. But what is often overlooked in the study of the Arab Spring in Morocco is the people. The Moroccan people remained relatively calm. The protests in Morocco were not as widespread as the protests in the rest of North Africa and the Middle East. In addition, the protesters' demands were aimed at reform, not revolution. How come the people of Morocco had different demands than the rest of North Africa? When considering the exceptional stability of the country, the country's particular characteristics must also be considered. Because not only is Morocco the only monarchy in North Africa; the country also has an extra religious dimension, because it is an emirate. To what extent did the king's religious title play a role in limiting the demonstrations in Morocco? To what extent has the king's religious legitimacy been used as a strategy to maintain peace in troubled times? And to what extent has the media been used as an instrument for this religious legitimacy? This research will examine to what extent the above-mentioned issues have had an impact on the demonstrators during the Moroccan spring. A content analysis of newsarticles from the Arab Spring period will be conducted. In addition, interviews will be conducted with protesters.Show less
De term renegaten wordt gebruikt om de vroegmoderne Europese bekeerlingen tot de islam mee te duiden. Zij zijn typische figuren in de mediterrane geschiedenis van de zestiende tot de achttiende...Show moreDe term renegaten wordt gebruikt om de vroegmoderne Europese bekeerlingen tot de islam mee te duiden. Zij zijn typische figuren in de mediterrane geschiedenis van de zestiende tot de achttiende eeuw’ en waren over de gehele Noord-Afrikaanse kust te vinden. De renegaten konden, door hun kennis van zowel de christelijke als de islamitische wereld, een belangrijke diplomatieke rol op zich nemen en waren vaak van cruciaal belang bij het vrijkopen van Nederlandse gevangenen en slaven in Noord-Afrika. De bekeerlingen werkten nauw samen met verschillende Nederlandse handelsvertegenwoordigers of diplomatieke agenten en vormden de onmisbare schakel tussen Noord-Afrikaanse sultanaten en de Staten-Generaal. Ondanks deze fundamentele hulp konden de renegaten, zo leert de literatuur ons, wegens hun bekering in hun vaderland nauwelijks op begrip of tolerantie rekenen. Bij terugkeer naar de Republiek stond hen alles behalve en warm welkom te wachten doordat ze werden gezien en behandeld als uitschot en landverraders. Onmisbaar maar tegelijkertijd ook ongewenst: de literatuur schetst een ingewikkeld en paradoxaal beeld van de renegaat op het vroegmoderne toneel. Dit negatieve stereotype valt namelijk niet te rijmen met de functies die renegaten in de realiteit bekleedden. Een verklaring zou kunnen zijn dat de beeldvorming rondom de bekeerlingen onderhevig was aan verandering. Hierdoor zouden renegaten al een belangrijke diplomatieke positie hebben veiliggesteld voordat de Nederlandse kijk op hen verslechterde. De huidige literatuur geeft nog geen antwoord op de vraag of die verandering er inderdaad was, dus dit onderzoek stelt zich ten doel dat te onderzoeken.Show less
Le lien entre Ernest Renan et Christiaan Snouck Hurgronje et le rôle décisif de leurs idées sur l’Islam pour la politique coloniale nationale de leurs pays.
Er lijkt iets te zijn veranderd in de Nederlandse samenleving met betrekking tot de houding tegenover islam en moslims door de gebeurtenissen in het Midden-Oosten in de zomer van 2014. Deze...Show moreEr lijkt iets te zijn veranderd in de Nederlandse samenleving met betrekking tot de houding tegenover islam en moslims door de gebeurtenissen in het Midden-Oosten in de zomer van 2014. Deze verandering lijkt meer verdeeldheid en negatieve beeldvorming tot gevolg te hebben. Het doel van dit onderzoek is om te ontdekken of dit idee klopt en wat de verandering inhoudt. Dit leidt dan ook tot de vraag: hebben de gebeurtenissen in het Midden-Oosten in de zomer van 2014 iets veranderd in de Nederlandse samenleving? Het antwoord op deze vraag wordt gegeven door middel van het concept islamofobie. Het onderzoek focust zich op vier kenmerkende aspecten van islamofobie: het idee dat islam een bedreiging is voor de nationale veiligheid; het idee dat (hoofddoek dragende) moslimvrouwen worden onderdrukt; moslimdiscriminatie en de reactie van de Nederlandse moslimgemeenschap op de houding tegenover moslims en islam in de Nederlandse samenleving. Bij deze vier aspecten wordt er gekeken naar de situatie voor en na de zomer van 2014 met behulp van berichtgevingen in de media en berichtgeving en beleid dat vanuit de Nederlandse overheid komt. Uit de vergelijking blijkt dat er voor de zomer van 2014 al sprake was van een negatieve beeldvorming met betrekking tot islam en moslims in Nederland die te danken is aan een bepaalde zorg of angst dat de islamitische waarden de Nederlandse waarden zullen overnemen. De verandering die heeft plaatsgevonden is dat de focus op radicalisering onder de Nederlandse moslims is toegenomen binnen de Nederlandse samenleving en overheid. Dit roept op zijn beurt nieuwe reacties en beeldvorming op in relatie met de behandelde islamofobische aspecten. Het betekent dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden van de zorg of angst om de overname van de Nederlandse waarde door islamitische waarden, naar een combinatie tussen deze angst en de angst voor een fysieke (gewelddadige) overname van de Nederlandse samenleving door radicale moslims. Dit heeft op zijn beurt weer effect op de reactie die vanuit de moslimgemeenschap komt. Er is echter nog te weinig data beschikbaar om met zekerheid vast te kunnen stellen of de verschuiving langdurige gevolgen heeft voor de verhoudingen in de Nederlandse samenleving.Show less
Dit onderzoek gaat over vrouwenbesnijdenis in Nederland. Het onderzoekt de islamitische status van vrouwenbesnijdenis en bekijkt wat de gevolgen hiervan zijn voor het Nederlands recht en beleid. Op...Show moreDit onderzoek gaat over vrouwenbesnijdenis in Nederland. Het onderzoekt de islamitische status van vrouwenbesnijdenis en bekijkt wat de gevolgen hiervan zijn voor het Nederlands recht en beleid. Op basis van de Koran en hadith en meningen en fatwa’s van islamitische geleerden kan geconcludeerd worden dat er geen eenduidige opinie over vrouwenbesnijdenis bestaat vanuit de islam. Het kan daarom soms als religieus gebruik gedefinieerd worden. Volgens het Nederlands recht in meisjesbesnijdenis strafbaar, omdat het een vorm van mutilatie is. Religie kan hierbij niet als rechtvaardigingsgrond optreden, omdat mutilatie de vrijheid van religie beperkt. Naar mijn mening zou het recht wat betreft enkele lichtere vormen van meisjesbesnijdenis versoepeld kunnen worden. Het beleid van de Nederlandse overheid in de periode 2003-2014 is geanalyseerd aan de hand van het model van Wilson. Op basis van deze analyse en de voorgaande hoofdstukken kan ik concluderen dat het doel van de overheid moet zijn: het veranderen van de interne dynamiek van de gemeenschappen waar vrouwenbesnijdenis voorkomt. De overheid moet zich meer richten op de cultuur en religie van deze gemeenschappen met behulp van organisaties. Tot slot zou een lichte, symbolische inprikking van de clitoris als ‘tussenstation’ kunnen functioneren in het proces van het laten verdwijnen van vrouwenbesnijdenis.Show less
In de scriptie wordt een antwoord geformuleerd op de vraag in welke mate de politieke veranderingen in Irak van 2003 tot en met 2013 invloed hebben gehad op het belang van Karbalāʾ voor sjiieten,...Show moreIn de scriptie wordt een antwoord geformuleerd op de vraag in welke mate de politieke veranderingen in Irak van 2003 tot en met 2013 invloed hebben gehad op het belang van Karbalāʾ voor sjiieten, waarbij wordt gekeken naar Karbalāʾ als politiek en religieus doel in Irak.Show less