Deze scriptie poogt inzage te geven in de overeenstemmingen en verschillen wat betreft het gebruik van religieuze symboliek met betrekking tot Jeruzalem in Arabische poëzie, gedurende twee uit het...Show moreDeze scriptie poogt inzage te geven in de overeenstemmingen en verschillen wat betreft het gebruik van religieuze symboliek met betrekking tot Jeruzalem in Arabische poëzie, gedurende twee uit het oog springende periodes uit de (islamitische) geschiedenis van de stad. Deze twee periodes (1099-1187 en 1967-heden) zijn uniek doordat het de langstdurende periodes zijn waarbij Jeruzalem buiten islamitische heerschappij viel, sinds de verovering van de stad door de kalief ʿUmar ibn al-Khaṭṭāb in 637. Gedurende beide periodes speelde poëzie een centrale rol in de Arabische wereld. Het diende als literair medium om uiting te geven aan het verlangen tot een herovering en terugkeer naar de stad, waarbij dichters uitvoerig gebruik maakten van religieuze symboliek om dit verlangen kracht bij te zetten. In het kort kan gesteld worden dat dichters uit beide periodes zich op grofweg dezelfde islamitische symboliek beriepen, maar dat er significante verschillen bestaan wat betreft het gebruik van niet-islamitische religieuze symboliek. Het gebruik van dergelijke veelal christelijke maar ook joodse symboliek, hing sterk af van de politieke context waarbinnen gedichten geschreven werden. Waar de ene dichter dergelijke symboliek aanhaalde om religieuze verschillen te overstijgen, gebruikte de ander niet-islamitische symboliek om een islamitisch-religieuze agenda te promoten. Ondanks deze verschillen kan zonder meer gesteld worden dat alle dichters eenzelfde liefde en verlangen uitten voor Jeruzalem.Show less
Dit essay bespreekt de controverse, die is ontstaan met betrekking tot het archeologische park City of David. Dit park ligt in het door zowel Israël, als door de Palestijnse Autoriteit begeerde...Show moreDit essay bespreekt de controverse, die is ontstaan met betrekking tot het archeologische park City of David. Dit park ligt in het door zowel Israël, als door de Palestijnse Autoriteit begeerde Oost-Jeruzalem en dit conflict zou zijn doorgang hebben gevonden in het beheer, interpretatie en presentatie van de archeologische vondsten in City of David. Besproken is in hoeverre er sprake is van nationalistische motieven bij het exploiteren van dit park, wat de gevolgen zijn van dit park voor de directe leefomgeving en of dit park wenselijk is. Er bestaat een nauwe band tussen archeologie en nationalisme. Archeologie als wetenschap heeft zich in de 19e eeuw nota bene ontwikkeld, omdat het een positief effect zou geven op het nationalistisch gevoel van het individu. Het beheer van City of David, dat in handen ligt van de non-profitorganisatie El Ad, is erop gericht om ditzelfde nationalistische gevoel bij de bezoeker op te wekken, door middel van het als waarheid verkondigen van speculatieve interpretaties, ofwel bewust bezoekers misleidende informatie te verlenen. Hiernaast is dit park verantwoordelijk voor het verzorgen van een negatieve impuls voor de directe leefomgeving. Zo zijn de veiligheidsmaatregelen in deze wijk opgeschroefd door middel van wachttorens, camera’s en openlijk met wapens lopende bewakers. Doordat er vanuit de City of David een archeologische opgraving plaatsvindt door middel van een tunnel onder de wijk door te graven, vinden er voortdurend verzakkingen van grond, muren en wegen plaats. De verhouding tussen Israëlische archeologische projecten en de overwegend Palestijnse bevolking van Silwan lijkt nog verder op scherp te worden gezet door de ontwikkeling van het King’s Garden Plan. Voor dit project zullen circa duizend mensen uit hun huis worden gezet. Door de mogelijke uitvoer van Town Plan Scheme 11555 dreigen dergelijke situaties ook te ontstaan in andere wijken in Oost-Jeruzalem. Uit de naar boven gekomen feiten kan worden geconcludeerd dat nationalistische motieven een zeer grote invloed hebben in het beheer van het archeologisch park City of David. Daarnaast zijn de gevolgen van de aanwezigheid van dit park voor de directe leefomgeving uitsluitend negatief. Hieruit kan geconcludeerd worden dat dit park onwenselijk is.Show less