The Dutch colonial government used film as propaganda to establish and showcase their colonial agenda while recording footage in the Dutch East Indies (current Indonesia) for almost half a century,...Show moreThe Dutch colonial government used film as propaganda to establish and showcase their colonial agenda while recording footage in the Dutch East Indies (current Indonesia) for almost half a century, especially during the Era of Revolution (1945-49). These propaganda films served two major purposes. Firstly, targeting domestic audiences (in the earlier period) they were a source of information about Dutch East Indies for Dutch citizens and researchers. They created a positive impression about the colony, to inspire missionaries, and to attract entrepreneurs to invest money in Dutch East Indies. Secondly, aiming both at national and international audiences (during the Era of Revolution and the decolonisation period) they helped justify Dutch presence in Indonesia presenting the Dutch as sympathetic and useful friends in war-torn conditions. Interestingly, not everyone agreed with the ideology of the Dutch colonial government. Joris Ivens (1898-1989) was one of the most famous and controversial Dutch film-makers in the Netherlands, who dared to swim against the tide. Ivens challenged the trends in Dutch propaganda films with his most renowned work Indonesia Calling! (released in 1946). This study throws light into the life and career of Joris Ivens. It also describes the difficulties faced by him because of his revolutionary activities. Mapping the role and motivation of Joris Ivens, who was a well-known communist and anti-colonial propagandist, is the major contribution of this thesis.Show less
De Spaanse Burgeroorlog (1936-1939) bleef op den duur niet slechts een interne aangelegenheid. Aan de zijde van Franco en de nationalisten schaarden zich Nazi-Duitsland en fascistisch Italië; de...Show moreDe Spaanse Burgeroorlog (1936-1939) bleef op den duur niet slechts een interne aangelegenheid. Aan de zijde van Franco en de nationalisten schaarden zich Nazi-Duitsland en fascistisch Italië; de Spaanse Republiek werd gesteund door de Sovjet-Unie en een grote schare aan internationale vrijwilligers. Bekende namen onder hen zijn onder meer George Orwell en Willy Brandt. De Amerikaanse schrijver Ernest Hemingway was ook in Spanje gedurende het conflict, maar hanteerde in tegenstelling tot bovengenoemden de pen in plaats van het zwaard. Tijdens zijn bezoeken aan het door burgeroorlog verscheurde Spanje schreef hij een dertigtal journalistieke stukken, enkele korte verhalen en een toneelstuk. Veel van zijn ervaringen verwerkte hij later in de beroemde roman For Whom the Bell Tolls (1940). Tijdens de burgeroorlog zelf werkte hij mee aan de propagandafilm The Spanish Earth van de Nederlandse communistische filmmaker Joris Ivens. Hoewel Hemingway zich niet bij duidelijk een van de strijdende partijen voegde, kon ook hij zich niet onttrekken aan de ideologie. Zoals veel internationale toeschouwers bevond hij zich achter de linies van de Republiek en onderhield daarnaast nauwe banden met verscheidene Spaanse, Italiaanse, Nederlandse en Russische communisten. In zijn journalistieke werk lijkt een kritische houding absent en zijn werk voor The Spanish Earth is een duidelijk ideologisch statement. Een positie waar hij in zijn fictie nuances in aanbrengt en er soms zelfs van afstapt. Deze spanning tussen fictie en non-fictie bij Hemingway levert een gemengd beeld op van zijn politieke houding gedurende het conflict. Aan de hand van de analyse van al zijn werk over de Spaanse Burgeroorlog, aangevuld met zijn persoonlijke correspondentie, biografische gegevens, en historische context, schetst deze scriptie een duidelijk beeld van Ernest Hemingway's politieke zienswijze en hoe deze zich ontwikkeld gedurende de Spaanse Burgeroorlog.Show less