In dit onderzoek is beschreven wat er in kranten en pamfletten werd geschreven over de commissievaart tijdens de Derde Engelse Oorlog, Negenjarige Oorlog en de Spaanse Successieoorlog.
The major trading companies of the Dutch and the English, the VOC and EIC respectively, didn't gain their massive trading empires overnight but were a result of many years of diplomacy but also of...Show moreThe major trading companies of the Dutch and the English, the VOC and EIC respectively, didn't gain their massive trading empires overnight but were a result of many years of diplomacy but also of extensive piracy and privateering ventures. This thesis explores how the trading companies utilised these violent practices on the seas to enlarge their influence in Asia but also how they legitimized this towards other parties. Central for this research are the legal works of contemporary lawyers like Hugo Grotius, John Selden and William Welwod and seeing how their theoretical works compare to the practical side of things in Asia.Show less
Een belangrijk aspect van de Tweede Vlaamse opstand (1488-1492) tegen Maximiliaan van Oostenrijk was de kaapvaart die ondernomen werd vanuit Sluis. In deze scriptie zijn de gevolgen van deze...Show moreEen belangrijk aspect van de Tweede Vlaamse opstand (1488-1492) tegen Maximiliaan van Oostenrijk was de kaapvaart die ondernomen werd vanuit Sluis. In deze scriptie zijn de gevolgen van deze kaapvaart op de economieën van Vlaanderen, Zeeland en Holland onderzocht. De periode rond de Tweede Vlaamse opstand is daarbij wat betreft economische geschiedenis extra interessant, omdat dan juist het economisch zwaartepunt verschuift van Brugge naar Antwerpen.Show less
Dit onderzoek gaat over de wederzijdse relatie tussen private militaire acties ter zee en politiek van Filips de Goede in Holland en Zeeland. Waarbij de focus ligt op diplomatiek en zijn maritieme...Show moreDit onderzoek gaat over de wederzijdse relatie tussen private militaire acties ter zee en politiek van Filips de Goede in Holland en Zeeland. Waarbij de focus ligt op diplomatiek en zijn maritieme politiek.Show less
Door de eeuwen heen heeft de Nederlandse overheid haar redenen gehad om maritiem geweld uit te besteden aan particulieren, zoals in het geval van de kaapvaart (offensief) en de beveiliging van...Show moreDoor de eeuwen heen heeft de Nederlandse overheid haar redenen gehad om maritiem geweld uit te besteden aan particulieren, zoals in het geval van de kaapvaart (offensief) en de beveiliging van handelsschepen (defensief). Vanaf de negentiende eeuw werd geweldsgebruik echter gemonopoliseerd door de staat. Met de recente opleving van piraterij in de wateren rond Somalië is dit vraagstuk opnieuw actueel geworden, omdat Nederlandse reders pleiten voor de legalisering van gewapende particuliere beveiliging ter beveiliging tegen Somalische piraten. Volgens de koopvaardijsector is de bescherming die de overheid biedt namelijk onvoldoende. Dit artikel gaat in op de motieven die de Nederlandse overheid in het verleden heeft gehad om geweld op zee wel of niet uit te besteden, met als doel een bijdrage te leveren aan de huidige discussie.Show less