Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Dit onderzoek draait om de mogelijkheid van representatie en interpretatie van depressie in postmodernistische literaire werken. Ik begin mijn onderzoek met het proberen te komen tot een werkbare...Show moreDit onderzoek draait om de mogelijkheid van representatie en interpretatie van depressie in postmodernistische literaire werken. Ik begin mijn onderzoek met het proberen te komen tot een werkbare definitie van depressie. Vervolgens ga ik aan de hand van de kenmerken die ik aan het ziektebeeld kan toewijzen verder de diepte in voor wat betreft de representatie van dit ziektebeeld. Hier ga ik ook in op hoe de representatie in Oblomov er uitziet. Vervolgens maak ik de sprong in het diepe naar het postmodernisme, ik zal wederom eerst proberen te komen tot een werkbare definitie, vervolgens behandel ik de gekozen literaire werken en stel ik vast op welke manier ze omgaan met de representatie van depressie in een postmodernistische verhaalwerkelijkheidShow less
This thesis researchs the Russian invasions in and conquest of Central-Asia in the second half of the 19th century and specifically the role of the man on the spot, in this case general Chernyaev...Show moreThis thesis researchs the Russian invasions in and conquest of Central-Asia in the second half of the 19th century and specifically the role of the man on the spot, in this case general Chernyaev and later governor-general Kaufman.Show less
This thesis is an attempt to come to a meaningful reading of the self-reflexive and ironic work Being John Malkovich, by Spike Jonze (dir.) and Charlie Kaufman (script). My lead question is how the...Show moreThis thesis is an attempt to come to a meaningful reading of the self-reflexive and ironic work Being John Malkovich, by Spike Jonze (dir.) and Charlie Kaufman (script). My lead question is how the structural element of the mise-en-abyme functions within the meaning production process. This structural relation between part and whole is traditionally thought of as a relatively stable synecdoche: a miniature of the whole reflecting its meaning. However, I find that it may also function as a self-reflexive, instable synecdoche: a miniature questioning the very possibility of the work’s meaning production. Traditionally, the first option refers us to the field of hermeneutics, the second to deconstruction. The primary objective of this thesis is to find out how these two reading strategies relate and differ: and how these differences negotiate the boundary between a hermeneutic or a deconstructive mise-en-abyme in Being John Malkovich.Show less