In opdracht van kinderopvangorganisatie KindeRdam onderzocht deze studie de mogelijke invloed van de benadering van Emmi Pikler op de pedagogische kwaliteit van de babyopvang, na het volgen van...Show moreIn opdracht van kinderopvangorganisatie KindeRdam onderzocht deze studie de mogelijke invloed van de benadering van Emmi Pikler op de pedagogische kwaliteit van de babyopvang, na het volgen van twee Pikler Babytrainingen. De onderzoeksvraag luidde: "Is er tijdens het volgen van de training naar de visie van Emmi Pikler een verschil te meten in de pedagogische kwaliteit op baby- en verticale groepen, in vergelijking met groepen waar pedagogisch medewerkers deze training niet hebben gevolgd?" De literatuur toonde aan dat het hebben van een pedagogische visie, zoals de Piklervisie, een positief effect kan hebben op de pedagogische kwaliteit. Echter, dit geldt voornamelijk wanneer de volledige visie wordt geïmplementeerd. De bevindingen van deze studie suggereerden dat na het volgen van twee Pikler Babytraining geen algemene verbetering in pedagogische kwaliteit kan worden vastgesteld in vergelijking met de controlegroepen, wat dan ook de hypothese in de huidige studie was. Het empirische onderzoek werd uitgevoerd binnen de kinderdagverblijven van KindeRdam. Zestien groepen werden verdeeld in acht experimentele groepen (Pikler-getraind) en acht controlegroepen, waarbij gebruik werd gemaakt van het observatie-instrument Pedagogische Praktijk in Beeld (PiB). Met dit instrument werden 36 items gemeten verdeeld over vijf domeinen: Emotionele Veiligheid, Persoonlijke Competentie, Normen en Waarden, Sociale Competentie en Kwaliteit van de Leefomgeving. Data-analyse, met behulp van onafhankelijke t-toetsen en een chi-kwadraattoets, toonde significante verschillen tussen de groepen op het domein Kwaliteit van de Leefomgeving. Hier scoorden de Pikler-getrainde groepen lager dan de controlegroep, wat voor dit domein een wenselijke uitkomst was. In de andere domeinen werden geen significante verschillen gevonden. Naar aanleiding van deze studie werd aan KindeRdam geadviseerd om door te gaan met de trainingen. Er is geen reden om er vanuit te gaan dat de Pikler Babytraining geen invloed heeft op de pedagogische kwaliteit na volledige implementatie. Wel werd aangeraden om de voortgang goed te blijven monitoren, en de training hierop aan te passen om de pedagogische kwaliteit op de babygroepen te optimaliseren.Show less
In opdracht van kinderopvangorganisatie KindeRdam onderzocht deze studie de mogelijke invloed van de benadering van Emmi Pikler op de pedagogische kwaliteit van de babyopvang, na het volgen van...Show moreIn opdracht van kinderopvangorganisatie KindeRdam onderzocht deze studie de mogelijke invloed van de benadering van Emmi Pikler op de pedagogische kwaliteit van de babyopvang, na het volgen van twee Pikler Babytrainingen. De onderzoeksvraag luidde: "Is er tijdens het volgen van de training naar de visie van Emmi Pikler een verschil te meten in de pedagogische kwaliteit op baby- en verticale groepen, in vergelijking met groepen waar pedagogisch medewerkers deze training niet hebben gevolgd?" De literatuur toonde aan dat het hebben van een pedagogische visie, zoals de Piklervisie, een positief effect kan hebben op de pedagogische kwaliteit. Echter, dit geldt voornamelijk wanneer de volledige visie wordt geïmplementeerd. De bevindingen van deze studie suggereerden dat na het volgen van twee Pikler Babytraining geen algemene verbetering in pedagogische kwaliteit kan worden vastgesteld in vergelijking met de controlegroepen, wat dan ook de hypothese in de huidige studie was. Het empirische onderzoek werd uitgevoerd binnen de kinderdagverblijven van KindeRdam. Zestien groepen werden verdeeld in acht experimentele groepen (Pikler-getraind) en acht controlegroepen, waarbij gebruik werd gemaakt van het observatie-instrument Pedagogische Praktijk in Beeld (PiB). Met dit instrument werden 36 items gemeten verdeeld over vijf domeinen: Emotionele Veiligheid, Persoonlijke Competentie, Normen en Waarden, Sociale Competentie en Kwaliteit van de Leefomgeving. Data-analyse, met behulp van onafhankelijke t-toetsen en een chi-kwadraattoets, toonde significante verschillen tussen de groepen op het domein Kwaliteit van de Leefomgeving. Hier scoorden de Pikler-getrainde groepen lager dan de controlegroep, wat voor dit domein een wenselijke uitkomst was. In de andere domeinen werden geen significante verschillen gevonden. Naar aanleiding van deze studie werd aan KindeRdam geadviseerd om door te gaan met de trainingen. Er is geen reden om er vanuit te gaan dat de Pikler Babytraining geen invloed heeft op de pedagogische kwaliteit na volledige implementatie. Wel werd aangeraden om de voortgang goed te blijven monitoren, en de training hierop aan te passen om de pedagogische kwaliteit op de babygroepen te optimaliseren.Show less