Deze scriptie komt voort uit het onderzoek van Werner et al. (in ontwikkeling), dat zich richt op de effectiviteit van een video-feedback interventie (de VIPP-CCC) in het verbeteren van de...Show moreDeze scriptie komt voort uit het onderzoek van Werner et al. (in ontwikkeling), dat zich richt op de effectiviteit van een video-feedback interventie (de VIPP-CCC) in het verbeteren van de sensitiviteit van pedagogisch medewerkers in kinderdagverblijven. Deze scriptie richt zich op de effectiviteit van de VIPP-CCC in het verbeteren van de globale kwaliteit van de kinderdagverblijven en de attitude van de pedagogisch medewerkers. Het belang van dit onderzoek is dat de verbetering van deze aspecten belangrijk kan zijn voor de ontwikkeling van kinderen. In totaal zijn 37 pedagogisch medewerkers van Nederlandse kinderdagverblijven aselect verdeeld over de interventie- en controlegroep. De attitude van de pedagogisch medewerkers tegenover een sensitieve opvoeding bleek na de VIPP-CCC in de interventiegroep significant hoger te zijn dan in de controlegroep. De globale kwaliteit van de kinderdagverblijven bleek niet te verbeteren door de VIPP-CCC. Een van de mogelijke oorzaken is dat de kleine steekproefgrootte het lastig maakt significante verbanden in de analyses terug te vinden. Een andere mogelijke oorzaak is de korte periode tussen de interventie en de posttest. Er was wel een trend waar te nemen, namelijk een sterkere stijging in globale kwaliteit in de interventiegroep ten opzichte van de controlegroep. Vervolgonderzoek kan de resultaten van deze scriptie en mogelijke andere uitkomsten van de VIPP-CCC in een breder perspectief plaatsen.Show less
Deze scriptie is geschreven binnen de studie ‘Kinderen in Beeld’ die wordt uitgevoerd aan de Universiteit van Leiden. De studie onderzoekt de effectiviteit van de Video-feedback Intervention to...Show moreDeze scriptie is geschreven binnen de studie ‘Kinderen in Beeld’ die wordt uitgevoerd aan de Universiteit van Leiden. De studie onderzoekt de effectiviteit van de Video-feedback Intervention to promote Positive Parenting and Sensitive Discipline (VIPP-SD) voor pedagogisch medewerkers. Deze scriptie maakt gebruik van de gegevens van 41 kinderen die zijn verzameld tijdens huisbezoeken en op het kinderdagverblijf. Het doel van deze scriptie is het onderzoeken van de voorspellende waarde van de kwaliteit van de thuisomgeving, sensitiviteit van de ouder, en desorganisatie in het gezin op het probleemgedrag van het kind op het kinderdagverblijf. Daarnaast werd onderzocht of het temperament van het kind hierin een modererende rol heeft. Uit de regressieanalyses bleek dat de kwaliteit van de thuisomgeving, sensitiviteit en desorganisatie in het gezin geen voorspellers van probleemgedrag waren. Temperament was in deze studie geen moderator.Wel werden er significante correlaties gevonden tussen sensitiviteit van de ouder en kwaliteit van de thuisomgeving, tussen temperament en desorganisatie in het gezin, en tussen temperament en sensitiviteit van de ouder. Beperkingen van deze studie zijn dat de steekproef niet representatief is voor de populatie. De steekproef bestond vooral uit hoogopgeleide Nederlandse gezinnen,waardoor er op de scores van de variabelen weinig spreiding was. Daarnaast werden sommige kinderen maar twee dagen op het kinderdagverblijf opgevangen en werkten niet alle pedagogisch medewerkers full-time. Het is voor pedagogisch medewerkers erg moeilijk om te rapporteren over het probleemgedrag van een kind dat ze niet alle dagen zien. Hoewel gebruik werd gemaakt van informatie verzameld op het kinderdagverblijf (probleemgedrag) en informatie verzameld bij gezinnen thuis (temperament), is het voor vervolgonderzoek tot slot aan te raden het temperament en het probleemgedrag te laten rapporteren door ouders én professionals.Show less