De befaamde Johan Huizinga heeft uitvoerig over de laatmiddeleeuwse samenleving geschreven, waarbij ook de onderwerpen symboliek en kleur behandeld werden. Zo schreef hij dat er een allesomvattend...Show moreDe befaamde Johan Huizinga heeft uitvoerig over de laatmiddeleeuwse samenleving geschreven, waarbij ook de onderwerpen symboliek en kleur behandeld werden. Zo schreef hij dat er een allesomvattend denksysteem van religieus symbolisme bestond waarin al het zichtbare zijn eigen plaats had, en door de kleurrijke visuele wereld te duiden kon een diepere betekenis van een voorwerp onthuld worden. Ook de bekende historicus middeleeuwse letterkunde Herman Pleij, die specifiek onderzoek deed naar kleuren in de middeleeuwen, geeft aan dat kleur gezien werd als een tekensysteem van God. Hun bevindingen over kleur in de middeleeuwse samenleving zijn de uitgangspunten van deze scriptie, waarin gekeken wordt naar de nog steeds onderbelichte rol van kleur in de tafelcultuur van de Bourgondische hertogen. Honderdachttien jaar lang (1364 -1482) streefden de Bourgondiërs ernaar hun gebied uit te breiden en hun invloed in Europa te vergroten. Zij maakten daarbij bewust gebruik van kleursymboliek om zo een subtiele, soms bijna verborgen, politieke boodschap te propageren. Met hun verfijnde tafelcultuur toonden zij hun vorstelijke magnificentia en maakten duidelijk dat zij de wereldlijke macht bezaten in de door hen verkregen gebieden. Door het arrangeren van gunstige huwelijken, het sluiten van voordelige verdragen en het winnen van veldslagen werd hun rijk steeds groter. Propaganda met behulp van kleursymboliek in de visuele cultuur werd ingezet om de bevolking te beïnvloeden en concurrerende machthebbers te intimideren. Door oorlog, pest en hongersnood was de bevolking in de late middeleeuwen het leven nooit zeker en was men gevoelig voor symboliek. Zo dacht men verbanden te zien tussen allerlei zaken in de hoop het lot op deze wijze te duiden en misschien zelfs te kunnen beïnvloeden. Met de beschikbare kleurmiddelen gebruikten de hertogen deze gevoeligheid om hun politieke boodschap via de maaltijd over te brengen.Show less