Gedurende de negentiende eeuw zou de positie van rietsuikerproducenten in Nederlands-Indië ingrijpend veranderen. Verschillende invloeden zoals de suikercrisis, suikercongressen en de Nederlandse...Show moreGedurende de negentiende eeuw zou de positie van rietsuikerproducenten in Nederlands-Indië ingrijpend veranderen. Verschillende invloeden zoals de suikercrisis, suikercongressen en de Nederlandse politiek zouden ervoor zorgen dat de afzetmarkt voor rietsuiker uit Nederlands-Indië zich zou gaan verschuiven van Europa richting Azië. Door de groei van de beetsuikerproductie in Europa werden er nieuwe wetten aangenomen betreffende de accijns op suiker, deze wetten hadden daardoor ook direct invloed op de mogelijkheden van Indische producenten om hun rietsuiker af te zetten in Europa. In de tweede helft van de negentiende eeuw zouden deze nieuwe wetten ervoor zorgen dat bietsuiker bepaalde voordelen begon te genieten waardoor het nagenoeg onmogelijk werd voor de Indische rietsuiker op te concurreren op de Nederlandse, laat staan Europese markt. Aan het einde van de negentiende eeuw zag men dan ook een verschuiving ontstaan binnen de afzet van de Indische rietsuiker. Met name in de jaren negentig groeiden de relaties met Amerikaanse en Aziatische partners. Deze handelsrelaties zouden dusdanig sterk worden waardoor de Nederlandse overheid in 1902 haar verlies van de Indische rietsuiker moest erkennen. De Nederlandse staat begon met het subsidiëren van een scheepsvaartlijn richting Japan en China en daarmee was het ontstaan van de Java-China-Japan lijn een feit. De afzetmarkt van rietsuikerproducenten in Nederlands-Indië was gedurende de negentiende eeuw definitief verschoven van het Europese continent richting Azië.Show less
De cultuurkant van het Nederlandse koloniale project is nog maar weinig onderzocht, terwijl het koloniale rijk, wel degelijk een rol speelde in de Nederlandse samenleving van de negentiende eeuw....Show moreDe cultuurkant van het Nederlandse koloniale project is nog maar weinig onderzocht, terwijl het koloniale rijk, wel degelijk een rol speelde in de Nederlandse samenleving van de negentiende eeuw. De Maandberigten van het Nederlandsche Zendelinggenootschap zorgde ervoor dat het koloniale rijk ter sprake werd gebracht in de Nederlandse samenleving. De koloniale kennis in de Maandberigten, werd echter gekleurd door een religieus, oriëntalistische verbeelding van het koloniale rijk, die onder meer bedoeld was om de Nederlandse christenen op te voeden in 'beschaving' en 'vroomheid'. De berichten over het koloniale rijk die in de Nederlandse samenleving terecht kwamen fungeerde daarmee als spiegel voor de 'beschaafdheid' de Nederlandse samenleving zelf.Show less
De maritieme wereld van Suriname bracht een variëteit aan werknemers voort. De sector is reeds eeuwenlang multiraciaal geweest, maar hoe toegankelijk was zij voor vrijgelaten slaafgemaakten in het...Show moreDe maritieme wereld van Suriname bracht een variëteit aan werknemers voort. De sector is reeds eeuwenlang multiraciaal geweest, maar hoe toegankelijk was zij voor vrijgelaten slaafgemaakten in het Suriname van de negentiende eeuw? Dat staat centraal in deze bachelorscriptie. Er wordt een vergelijking getrokken met de raciale wetten van de zuidelijke staten van Amerika, tussen 1832 en 1855. Op basis van primair bronnenmateriaal kan worden gesteld dat de positie van zwarte zeelieden in Suriname niet zozeer werd beïnvloed door deze raciale wetten, aangezien de gouverneur-generaal zwarte mannen in de meeste gevallen wel toestemming verleende om zeeman te worden en zodoende de kolonie te verlaten.Show less