Gedurende de 17de en 18de eeuw schreven Nederlandse kranten over de Mughals, vorsten die regeerden over het grootste islamitische rijk van die periode. Deze scriptie onderzoekt beeldvorming over de...Show moreGedurende de 17de en 18de eeuw schreven Nederlandse kranten over de Mughals, vorsten die regeerden over het grootste islamitische rijk van die periode. Deze scriptie onderzoekt beeldvorming over de Mughals in deze vroegmoderne kranten door gebruik te maken van Delpher, de grote database van Nederlandse kranten opgesteld door de Koninklijke Bibliotheek. Door het ontstaan van vroegmoderne kranten te bestuderen en beeldvorming over de Mughals in andere media te behandelen, zoals het reisverslag van François Bernier, wordt al snel duidelijk dat het antwoord op de vraag 'Wat was de voorstelling van de Mughals in vroegmoderne Nederlandse kranten in de 17de en 18de eeuw?' zeker niet voor de hand ligt. In dit onderzoek vindt u een kwantitatief en inhoudelijk overzicht van Nederlandse krantenberichten over de Mughals met daarbij een bespreking van de betekenis van deze artikelen voor de beeldvorming over deze monarchen in de Republiek.Show less
Deze scriptie onderzoekt of de Nederlandse kranten in de jaren zestig conform stereotype beeldvorming schreven over gemengde koppels en bekijkt ook of er een omslag in de toon te zien is naar...Show moreDeze scriptie onderzoekt of de Nederlandse kranten in de jaren zestig conform stereotype beeldvorming schreven over gemengde koppels en bekijkt ook of er een omslag in de toon te zien is naar aanleiding van de wijziging van de nationaliteitswet van 1964.Show less
Onderzoek naar hoe er over doven en gebarentaal werd geschreven in de Nederlandse landelijke kranten in de periode 1945-1989, en of daar een verandering in kwam met de opkomst van de...Show moreOnderzoek naar hoe er over doven en gebarentaal werd geschreven in de Nederlandse landelijke kranten in de periode 1945-1989, en of daar een verandering in kwam met de opkomst van de dovenemancipatie in de jaren '80.Show less
This thesis looked at the representation of foreign miners in the Dutch mines in the Dutch newspapers. It focused on the Poles, Hungarians and Moroccans that came after the Second World War. In...Show moreThis thesis looked at the representation of foreign miners in the Dutch mines in the Dutch newspapers. It focused on the Poles, Hungarians and Moroccans that came after the Second World War. In analysing the newspapers a frame and discourse analysis was used.Show less
Door bewegingen zoals #MeToo, publiekelijke beschuldigingen en live te volgen rechtszaken lijkt seksueel geweld – hoewel van alle tijden - steeds meer aan aandacht te krijgen binnen onze cultuur....Show moreDoor bewegingen zoals #MeToo, publiekelijke beschuldigingen en live te volgen rechtszaken lijkt seksueel geweld – hoewel van alle tijden - steeds meer aan aandacht te krijgen binnen onze cultuur. De New York Times heeft er zelfs een ‘hot item’ van gemaakt, genaamd de ‘Times Topic: Sexual Harassment’. “News about sexual harassment, including commentary and archival articles published in The New York Times”, leest het marketingpraatje. Namen zoals Bill Cosby, Brett Kavanaugh en Harvey Weinstein staan haast synoniem aan ons idee van seksueel geweld. Van de slachtofferrol naar de dader aan de schandpaal: steeds meer zien we hoe de belichting van seksueel geweld verandert. Maar hoe zit dat dan met het beeld?Show less
Een onderzoek naar de weergave van de taalverordening voor Bohemen van 1897. Kijkende naar de liberale pers, vooral de Neue Freie Presse en de Bohemia, om te zien welke argumenten gepresenteerd...Show moreEen onderzoek naar de weergave van de taalverordening voor Bohemen van 1897. Kijkende naar de liberale pers, vooral de Neue Freie Presse en de Bohemia, om te zien welke argumenten gepresenteerd werden tegen de taalverordening. Hieruit bleek dat de bestaande literatuur een lichtelijk verkleurd beeld heeft omtrent de Duitse argumenten tegen de taalverordening.Show less
In deze masterscriptie is onderzoek gedaan naar het gebruik van 'kunnen' en 'zullen' in de tweede persoon enkelvoud voor de periode 1900 tot 2010. Het onderzoeksmateriaal voor dit onderzoek bestond...Show moreIn deze masterscriptie is onderzoek gedaan naar het gebruik van 'kunnen' en 'zullen' in de tweede persoon enkelvoud voor de periode 1900 tot 2010. Het onderzoeksmateriaal voor dit onderzoek bestond uit diverse Nederlandse en Vlaamse kranten vanaf 1900 tot heden. In detail is er gekeken naar ten eerste het voorkomen van de varianten 'je kan' en 'je zal' in kranten, en daarbij ook naar de ontwikkeling in het gebruik van 'je kan' ten opzichte van 'je kunt', en 'je zal' ten opzichte van 'je zult' door de tijd heen. Ook is er gekeken of het voorkomen van deze varianten verschilde per regio in Nederland, en of er ook verschillen waren in het voorkomen van deze varianten in Nederland en België. Ten slotte is er ook een mogelijk semantisch verschil onderzocht, namelijk het specifiek of generiek gebruik van je in de varianten 'je kan' en 'je zal'.Show less
Een onderzoek naar de verandering in de beeldvorming over Schotten onder de Engelse elite en middenklasse tussen de jakobitische opstand van 1745 en het bezoek van George IV aan Schotland in 1822.
In deze thesis wordt geanalyseerd hoe gezinshereniging in de periode 1955-1983 in de Nederlandse kranten uitgroeide van een onderwerp tot een probleem. Aan de hand van een diepgravend...Show moreIn deze thesis wordt geanalyseerd hoe gezinshereniging in de periode 1955-1983 in de Nederlandse kranten uitgroeide van een onderwerp tot een probleem. Aan de hand van een diepgravend krantenonderzoek wordt dit problematiseringsproces nader bekeken.Show less
Personalisering van de media wordt vaak verklaard door de opkomst van de televisie. In een recent onderzoek van Reinemann en Wilke (2007) wordt aangetoond dat in 2002 en 2005 in Duitsland er een...Show morePersonalisering van de media wordt vaak verklaard door de opkomst van de televisie. In een recent onderzoek van Reinemann en Wilke (2007) wordt aangetoond dat in 2002 en 2005 in Duitsland er een sterke toename is van persoonsgerichte verslaglegging in de kranten. Deze toename verklaren zij voor een groot deel door een sterke piek na de kanseliersdebatten. Hier lijkt de televisie directe invloed te hebben op personalisering in de kranten. Deze scriptie toont aan dat dit effect in Nederland niet wordt gevonden in de periode 1971-2012. Hiervoor is een inhoudsanalyse van De Telegraaf gedaan vlak voor en vlak na een televisiedebat. Afgezien van het ontbreken van een korte-termijn effect in de periodes rond de debatten, lijkt er evenmin sprake te zijn van personalisering op lange termijn in de periode 1971-2012. Dit wijkt af van bevindingen uit eerder onderzoek, en maakt duidelijk dat de operationalisering van het concept personalisering bepalend kan zijn voor het wel of niet vinden van een tendens. Wel is er een duidelijke toename van het aantal afbeeldingen van politici te vinden, hetgeen in overeenstemming is met de personaliseringsthese.Show less