Ouders met een lage SES hebben een grotere kans op het gebruiken van negatieve discipline in vergelijking met hoge SES ouders. Zij ervaren een grotere economische druk en zijn daardoor meer...Show moreOuders met een lage SES hebben een grotere kans op het gebruiken van negatieve discipline in vergelijking met hoge SES ouders. Zij ervaren een grotere economische druk en zijn daardoor meer kwetsbaar voor stressfactoren dan hoge SES ouders. Stress heeft invloed op het functioneren van ouders bij het opvoeden van kinderen en vergroot de kans op het gebruik van negatieve discipline. Een risico dat kan ontstaan vanuit negatieve discipline is kindermishandeling. Het is echter onwaarschijnlijk dat alle lage SES ouders negatieve discipline gebruiken. Daarom is het van belang te onderzoeken of bepaalde ouder- en kindfactoren effect uitoefenen op de samenhang tussen SES en discipline. In deze thesis zijn relatiekwaliteit en kindtemperament onderzocht als moderatorvariabelen. Ook is gekeken of unieke SES-aspecten (inkomen en opleidingsniveau) verschillend gerelateerd zijn aan discipline. De uiteindelijke steekproef bestond uit 45 moeders van Nederlandse afkomst in de leeftijd van 23-48 jaar (M = 35.2, SD = 6.2). De variabelen werden aan de hand van verschillende vragenlijsten gemeten. Uit de analyses bleek dat SES van de moeder samenhing met laksheid. Hogere SES moeders rapporteerden minder laksheid. Inkomen en opleidingsniveau hingen niet samen met discipline. Er zijn geen significante moderatie effecten gevonden van relatiekwaliteit en kindtemperament in de relatie tussen SES en discipline. Deze thesis biedt inzicht in factoren die gerelateerd zijn aan negatief opvoedgedrag van ouders. De uitkomsten kunnen gebruikt worden om interventies te ontwikkelen gericht op het aanleren van positieve disciplinestrategieën. Uit deze thesis blijkt dat dit vooral belangrijk is voor ouders met een lagere SES. In toekomstige studies zal onderzocht moeten worden of er mogelijk andere achterliggende factoren een (modererende) rol spelen rondom SES en discipline.Show less