Deze eindscriptie vormt een reconstructief debat tussen betrekkelijk ‘klassieke’ (Heidegger) en ‘moderne’ (Latour) standpunten over de huidige mens-product relatie. Hierin vormen de vragen ‘In...Show moreDeze eindscriptie vormt een reconstructief debat tussen betrekkelijk ‘klassieke’ (Heidegger) en ‘moderne’ (Latour) standpunten over de huidige mens-product relatie. Hierin vormen de vragen ‘In hoeverre is onze huidige mens-product relatie een resultaat van de Moderniteit?’ en ‘Bieden de betrekkelijk jonge sociaal empirische theorieën een remedie voor de consequenties van onze huidige mens-product relatie?’ de leidraad. De verbindende factoren tussen Heidegger en Latour zijn hun kritiek op de (illusoire)-Moderniteit en de zoektocht een alternatieve relatie tussen subject en object. Echter, daar waar Heidegger de Moderniteit erkent, daar pleit Latour voor een radicale ontkenning van het bestaan van de Moderniteit. Ik hoop in dit onderzoek te traceren of de kritische fenomenologische reflecties van Heidegger en de object-georiënteerde theorie van Latour elkaar daadwerkelijk tegemoetkomen in hun visie op de ideale mens-product relatie in de maatschappij.Show less
In this thesis I discussed three authors writing in a relatively new tradition of contemporary feminist thought. Chapter one taught us that the world might be more complicated than we initially...Show moreIn this thesis I discussed three authors writing in a relatively new tradition of contemporary feminist thought. Chapter one taught us that the world might be more complicated than we initially thought it was. All of our authors argue that we should understand our place in the world in terms of networks. Chapter two focused on the ethical claims made by our materialists. If everything can be (or is) related, how does that influence the way we should act towards others? In chapter three, I argue that new materialism is not so much about reflecting upon how the world is, or proposing rules which explain how the world should be. By contrast, new materialists present ‘figures of the thinkable’, or creative attempts to let people rethink their relationship with specific parts of their environment.Show less