In dit onderzoek wordt getracht een antwoord te vinden op de vraag welke kansen leerkrachten zien in thematisch begrijpend leesonderwijs en wat zij nodig hebben om dit aan te bieden. Vanuit...Show moreIn dit onderzoek wordt getracht een antwoord te vinden op de vraag welke kansen leerkrachten zien in thematisch begrijpend leesonderwijs en wat zij nodig hebben om dit aan te bieden. Vanuit literatuur blijkt dat thematisch onderwijs voor- en nadelen kent. De voordelen zijn vooral onderwijsfilosofisch. Het grootste nadeel is de weinige evidentie rondom thematisch onderwijs. Belangrijke aspecten van begrijpend lezen, zoals woordenschat, achtergrondkennis en motivatie, kunnen verbeterd worden door thematisch onderwijs, mits de implementatie goed verloopt. Om te onderzoeken wat het onderwijspersoneel nodig heeft, zijn twee focusgroepen gehouden (n=10). De gemiddelde leeftijd was 34,66 en de werkervaring varieerde tussen 1 en 30 jaar. De transcripten zijn gecodeerd op vier thema’s; attitude, kennis, kunde en praktische zaken. De belangrijkste resultaten waren het lage competentiegevoel van de leerkrachten, de positieve houding t.o.v. thematisch begrijpend lezen, de behoefte aan bijscholing, schoolvisie en samenwerking. Daarnaast vonden de leerkrachten het moeilijk om rijke teksten en jeugdliteratuur in te zetten. Implicaties beschrijven het belang van de competentiegevoelens en zelfverzekerdheid van leerkrachten en pleiten voor de investering in professionalisering en scholing van de leerkrachten. Vervolgonderzoek is nodig om de effectiviteit van thematisch begrijpend leesonderwijs te bepalen en de verklaring te vinden voor het lage competentiegevoel van de leerkrachten.Show less
Om te achterhalen in hoeverre leerkrachten van groep 5 t/m 8 aangeven kennis te hebben van de aspecten van begrijpend lezen en in hoeverre zij deze zeggen toe te passen in hun lessen begrijpend...Show moreOm te achterhalen in hoeverre leerkrachten van groep 5 t/m 8 aangeven kennis te hebben van de aspecten van begrijpend lezen en in hoeverre zij deze zeggen toe te passen in hun lessen begrijpend lezen is een vragenlijst afgenomen binnen een grote scholengemeenschap. Leerkrachten binnen de beoogde doelgroep gaven aan relatief meer kennis te hebben van de aspecten woordenschat en begrijpen en relatief minder kennis te hebben van de aspecten technisch lezen, evalueren en reflecteren en informatie opzoeken. De aspecten woordenschat en begrijpen lijken het meest te worden toegepast tijdens de lessen begrijpend lezen. Technisch lezen krijgt significant minder aandacht dan de overige aspecten. Het aantal jaar ervaring lijkt competentiebeleving in kennis van de aspecten niet te voorspellen. Meer competentiebeleving in woordenschat, begrijpen, informatie opzoeken en leesplezier lijkt samen te hangen met meer toepassing in de lessen begrijpend lezen. Dit is voor de aspecten evalueren en reflecteren en voor technisch lezen niet het geval. Wanneer de leerkracht een aanvullende taalcursus heeft gehad wordt er gemiddeld een hogere mate aan competentiebeleving in kennis van de aspecten aangegeven. Dit was voor het aspect woordenschat significant. De grootste winst in competentiebeleving lijkt behaald te kunnen worden binnen het aspect evalueren en reflecteren, aangezien daar in Nederland de grootste zorgen over bestaan wat begrijpend lezen betreft. Verdere implicaties van de resultaten en de limitaties van dit onderzoek worden bediscussieerd en er worden suggesties voor vervolgonderzoek gegeven.Show less
This study has focused on factors that affect the educational use of ICT (Information and Communication Technology) by teachers in primary education. In total, 232 teachers participated in the...Show moreThis study has focused on factors that affect the educational use of ICT (Information and Communication Technology) by teachers in primary education. In total, 232 teachers participated in the study, of which twelve teachers were interviewed for a qualitative analysis. Analysis of the data shows that the attitude towards ICT and the ICT culture that prevails at a school has influence on the degree of educational use of ICT by teachers. Schools that are in favor of the use of ICT are associated with more frequent use of ICT by teachers. Also a positive attitude towards ICT is accompanied by an increase in educational ICT use. Additionally there is a connection between the degree of professional development and teachers' attitudes towards ICT. All teachers use ICT in some way during their lessons. There is a distinction between teachers that use ICT as a tool and teachers who have changed their way of teaching through the use of ICT in the classroom. The extent to which the teachers use ICT is dependent on their attitude towards ICT, the ICT culture within a school and their professional development in educational ICT use.Show less