In het onderwijs aan leerlingen die Nederlands als tweede taal moeten leren ontbreekt een passend leerlingvolgsysteem. Curriculum-based measurement (CBM) is een leerlingvolgsysteem uit Amerika...Show moreIn het onderwijs aan leerlingen die Nederlands als tweede taal moeten leren ontbreekt een passend leerlingvolgsysteem. Curriculum-based measurement (CBM) is een leerlingvolgsysteem uit Amerika waarbij door middel van korte taken de groei en ontwikkeling van schoolse vaardigheden gemeten kan worden. In Amerika is hiernaar al veel onderzoek is gedaan. In deze studie wordt onderzocht of een Nederlandse maze en woordenschattaak betrouwbaar en valide meetinstrumenten zijn om Nederlandse leesvaardigheid te meten. In totaal hebben 72 leerlingen meegedaan tussen de 13 en 18 jaar en afkomstig uit 22 landen. De resultaten laten zien dat de maze en de woordenschattaak betrouwbare meetinstrumenten maar de betrouwbaarheid is groter bij twee minuten dan bij één minuut. Ook zijn de maze en de woordenschattaak ruim gemiddeld tot goede voorspellers voor zowel het niveau van leesvaardigheid als het schoolniveau. Echter zijn de maze en woordenschattaak samen geen betere voorspeller, dit geldt voor zowel leesvaardigheid als schoolniveau.Show less