Reading comprehension is an essential skill in life that one needs to be able to participate in today’s society. The latest PISA results showed that 1 in 4 of the 15-year-old Dutch children has too...Show moreReading comprehension is an essential skill in life that one needs to be able to participate in today’s society. The latest PISA results showed that 1 in 4 of the 15-year-old Dutch children has too little reading comprehension to understand the written world around them. A meta-analysis of Swart et al. has clearly indicated that extensive feedback given after a reading task shows better understanding of the text than lesser feedback or feedback during the reading task. However, these studies were all conducted with students who study in University. In this thesis we investigated whether extensive feedback given after a reading task to children in Groep 7 (approximately 11 years old) in the Netherlands show a better understanding of the texts compared to children that were given no or less extensive feedback. No significant differences were found between any of the experimental conditions. However, due to low numbers in each experimental group, the outcome of this study should be interpreted with caution. It is also unclear at this moment if the texts that were used during the intervention were suited for these children. Furthermore, the motivation of the children to seriously participate in this study is questioned. It is suggested that further research should be done to investigate the best type and timing of providing feedback to students.Show less
Lezers maken een mentale representatie van de tekst. Voor een goed begrip van de tekst dient deze representatie een coherent geheel te vormen. Albrecht & O’Brien hebben aangetoond dat lezers...Show moreLezers maken een mentale representatie van de tekst. Voor een goed begrip van de tekst dient deze representatie een coherent geheel te vormen. Albrecht & O’Brien hebben aangetoond dat lezers een targetzin langzamer lezen, als deze in strijd is met de voorgaande tekst: het zogenaamde inconsistentie-effect. Uit een studie van Helder. e.a. blijkt echter lezers over deze inconsistenties heen kunnen lezen, en dat die kans groter wordt naarmate het aantal tussenliggende zinnen toeneemt. In deze studie bij MBO studenten worden die resultaten grotendeels gerepliceerd. Deze steekproef is qua opleidingsniveau representatief voor de gemiddelde Nederlandse bevolking, daardoor kunnen de resultaten goed worden gegeneraliseerd naar de populatie. Het feit dat het inconsistentie-effect bij zes tussenliggende zinnen niet verder afneemt, maar juist significant toeneemt kan niet wetenschappelijk verklaard worden, en vereist verder onderzoek.Show less
De vaardigheid leesbegrip, belangrijk voor het opdoen van kennis, is onvoldoende ontwikkeld bij een deel van de middelbare scholieren. In dit onderzoek wordt gekeken naar een deel van de invloed...Show moreDe vaardigheid leesbegrip, belangrijk voor het opdoen van kennis, is onvoldoende ontwikkeld bij een deel van de middelbare scholieren. In dit onderzoek wordt gekeken naar een deel van de invloed van geslacht en/of het onderwijsniveau op leesbegrip bij . eerstejaarsleerlingen (N=77) van het VMBO-tl, Havo-Atheneum en Atheneum. Hun niveau en vooruitgang wordt gedurende zeven weken met de maze-taak, taak uit het leerlingvolgsysteem CBM, in kaart gebracht. Resultaten geven weer dat zowel geslacht (p>.05) als onderwijstype (p>.05) geen invloed hebben op de gemiddelde toename of vooruitgang op maze-scores. Ook is er geen interactie-effect tussen geslacht en onderwijstype (p>.05) en de gemiddelde toename. In het onderwijs zal individueel gekeken moeten worden of extra begeleiding nodig is, waar de maze-taak inzicht kan verschaffen. .Show less