Ontwikkelen kinderen die in een negatieve spiraal van weinig interesse in lezen, weinig lezen en achterblijvende leesvaardigheid zijn beland een leesweerstand? In deze studie worden bij 428...Show moreOntwikkelen kinderen die in een negatieve spiraal van weinig interesse in lezen, weinig lezen en achterblijvende leesvaardigheid zijn beland een leesweerstand? In deze studie worden bij 428 basisschoolkinderen uit groep 6 en 7 de invloed van geslacht, leescultuur, leesmotivatie en leesvaardigheid op de ontwikkeling van een leesweerstand onderzocht. Leesweerstand is middels een selectieve aandachtstaak onderzocht vanuit de verwachting dat angstige kinderen hun aandacht onbewust meer richten op beangstigende stimuli. Met behulp van vragenlijsten zijn verschillende aspecten van lezen gemeten. Kinderen met veel boeken thuis hebben een hogere leesmotivatie en leesvaardigheid. Meisjes zijn gemotiveerder om te lezen dan jongens, maar meisjes en jongens zijn even vaardig in lezen. Tegen de verwachting in hebben kinderen die veel negatieve leeservaringen hebben opgedaan geen leesweerstand. Mogelijk moet een leesweerstand op een andere manier gemeten worden, of bestaat er geen leesweerstand. Deze studie onderstreept het belang van het stimuleren van lezen na het leren lezen, en de aandacht voor leesmotivatie naast leesvaardigheid.Show less