Er is in Nederland een achteruitgang te zien in de leesvaardigheid en leesmotivatie van kinderen (Gubbels et al., 2019). Een goede leesvaardigheid is van belang om succesvol te kunnen deelnemen aan...Show moreEr is in Nederland een achteruitgang te zien in de leesvaardigheid en leesmotivatie van kinderen (Gubbels et al., 2019). Een goede leesvaardigheid is van belang om succesvol te kunnen deelnemen aan de maatschappij (Gubbels et al., 2019). Leesmotivatie is van invloed op de leesvaardigheid van kinderen (Brandt et al., 2021). Een belangrijke factor die van invloed is op het stimuleren van de leesmotivatie van kinderen is de leerkracht (Fletcher et al., 2012). In dit onderzoek is er gekeken naar de houding en het gedrag van leerkrachten op de basisschool wat betreft het stimuleren van leesmotivatie. Er is onderzoek gedaan met behulp van 4 focusgroepen met in totaal 21 basisschoolleerkrachten. Uit de resultaten is gebleken dat leerkrachten over het algemeen goed rekening houden met hun houding en gedrag wat betreft het stimuleren van leesmotivatie. Veel leerkrachten zetten meer in op intrinsieke motivatie dan op extrinsieke motivatie. Om in te spelen op de intrinsieke motivatie moet er door leerkrachten rekening gehouden worden met de drie basisbehoeften autonomie, competentie en verbondenheid (Ryan & Deci, 2000a). Uit dit onderzoek blijkt dat er door leerkrachten minder op verbondenheid wordt ingezet dan op autonomie en competentie. Daarnaast vinden veel leerkrachten leesmotivatie belangrijk en zijn veel leerkrachten zich bewust van hun houding en invloed daarvan op de klas. Voor leerkrachten die minder lezen en leesmotivatie minder belangrijk vinden is het van belang dat zij extra rekening houden met instructiestrategieën en leesbevorderingsactiviteiten. Verder vinden een aantal leerkrachten dat zij bepaalde kennis missen om leesmotivatie goed te kunnen stimuleren. Het is belangrijk dat met vervolgonderzoek duidelijk wordt welke kennis er ontbreekt.Show less