Tijdens de belegering van Leningrad werd de dichteres Olga Berggolts door mensen gezien als een symbool van Leningrad. Haar gedichten gaven mensen hoop en het gevoel dat ze gehoord werden. Dit...Show moreTijdens de belegering van Leningrad werd de dichteres Olga Berggolts door mensen gezien als een symbool van Leningrad. Haar gedichten gaven mensen hoop en het gevoel dat ze gehoord werden. Dit sentiment veranderde al tijdens de oorlog, op het moment dat de overwinning dichterbij leek te komen. Nu de nadruk niet langer werd gelegd op het lijden, maar op de aanstaande overwinning, werd het werk van Berggolts meer gezien als negatief in plaats van realistisch. Waar ze eerst werd gezien als de stem van Leningrad, was dit later niet meer het geval. De publieke opinie over Berggolts en haar gedichten veranderde mee met de manier waarop in de Sovjet-Unie werd gekeken naar de blokkade. In dit paper is gekeken naar de vraag ‘In hoeverre kan de Russische dichteres Olga Berggolts worden gezicht als een stem uit het beleg van Leningrad?’Show less
In augustus 2014 maakte V. Poetin een curieuze vergelijking door de beschietingen van het Oekraïense leger op Donetsk te vergelijken met die van de Nazi-beschietingen tijdens de Blokkade van...Show moreIn augustus 2014 maakte V. Poetin een curieuze vergelijking door de beschietingen van het Oekraïense leger op Donetsk te vergelijken met die van de Nazi-beschietingen tijdens de Blokkade van Leningrad. Poetin gebruikte hier de Blokkade als beeldvorming. De beeldvorming van de Blokkade kent een tegengestelde kijk: een heroïsch beeld met ‘strijdende Leningraders’ versus een horror beeld met uitgemergelde stadsbewoners. Het onderzoek geeft antwoord op de vraag hoe die tegenstelling in beeldvorming tussen officiële mythe en particuliere herinnering van de Blokkade van Leningrad historisch is te verklaren alsook welke ontwikkeling er in mythe en herinnering zichtbaar is in de periode 1945-2015.Show less