Dagelijks zijn er veel verschillende reclames te zien waarin producten voor het lichaam worden aangeprezen. Een manier om deze lichaamsverzorgingsproducten aan te prijzen is door middel van een...Show moreDagelijks zijn er veel verschillende reclames te zien waarin producten voor het lichaam worden aangeprezen. Een manier om deze lichaamsverzorgingsproducten aan te prijzen is door middel van een autoriteit die vertelt over het product of op een andere gunstige wijze met het product wordt geassocieerd. Hiermee proberen de reclamemakers het publiek aan te sporen tot het kopen en gebruiken van een product. Het doel van dit onderzoek is om te analyseren hoe het publiek kan worden overtuigd door middel van autoriteitsargumentatie in reclames voor lichaamsverzorging. Hiervoor is de volgende hoofdvraag opgesteld: Op welke manier(en) wordt een autoriteitsargument strategisch zo overtuigend mogelijk gebracht in reclames voor lichaamsverzorging? Om deze vraag te kunnen beantwoorden, zijn er analyses uitgevoerd op basis van de uitgebreide pragma-dialectiek. Er is een corpus samengesteld van twintig lichaamsverzorgingsreclames die allereerst zijn getranscribeerd. Vervolgens zijn ook de argumentatiestructuren van de reclames opgesteld. Aan de hand van deze transcripties en argumentatiestructuren is er door middel van analytische inductie onderzocht op welke manieren een autoriteitsargument overtuigend kan worden gebracht. Uit deze analyse blijkt dat reclamemakers een autoriteitsargument in lichaamsverzorgingsreclames door middel van zes strategieën overtuigend kunnen brengen: ‘tonen en benoemen van deskundigheid’, ‘aantonen van een ontwikkeling binnen een vakgebied’, ‘benoemen van een vakgebied’, ‘impliciet laten van een standpunt’, ‘benoemen van externe autoriteiten’ en ‘gebruik maken van een bepaald jargon of woordgebruik’. Hiermee is er een eerste aanzet gegeven binnen het onderzoek naar strategisch overtuigend brengen van een autoriteitsargument in lichaamsverzorgingsreclames.Show less