Tweede Kamerleden zijn grondwettelijk gezien vrij naar eigen voorkeuren te stemmen. De letterlijke tekst stelt dat “de leden stemmen zonder last”. 1 Voor politieke partijen is het echter van groot...Show moreTweede Kamerleden zijn grondwettelijk gezien vrij naar eigen voorkeuren te stemmen. De letterlijke tekst stelt dat “de leden stemmen zonder last”. 1 Voor politieke partijen is het echter van groot belang dat haar leden de partijlijn volgen. Partijeenheid is een belangrijke voorwaarde voor politiek succes (Andeweg en Thomassen, 2011: 656). Deze spanning tussen het individuele mandaat en lidmaatschap van de partij is dan ook regelmatig onderzocht. Tot nu toe hebben onderzoekers zich voornamelijk gericht op de nationale politiek. Dit onderzoeksveld is in twee onderwerpen te verdelen; de mate van partijeenheid en de verklaringen hiervoor. Hieruit blijkt dat er sprake is van een zeer hoge mate van partijeenheid (bijvoorbeeld Sieberer, 2011; Carey, 2002, 2007; Andeweg en Thomassen, 2011). Welke factoren dit verklaren is minder duidelijk. Zo zijn er aanwijzingen dat onder meer het politieke systeem (Carey 2002, 2007) en kiesstelsel (Sieberer, 2011; Carey, 2000) een rol spelen. Ook verschillen tussen politieke partijen zoals regeringsdeelname en grootte van de partij zijn van belang (Sieberer 2006; Carey 2007). Andere auteurs verklaren partijeenheid vanuit het perspectief van individuele Kamerleden (Andeweg & Thomassen, 2011).Naar partijeenheid binnen lokale partijen is beduidend minder onderzoek gedaan. Uitzondering hierop vormt het werk van Copus (1997, 1999). In een onderzoek naar partijeenheid onder Britse raadsleden komt naar voren dat deze aanzienlijk lager is dan die op nationaal niveau. Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een andere meetmethode.Show less
Dit onderzoekt tracht te onderzoeken of er sprake is van een toenemende mate van (media)personalisering op gemeentelijk niveau met betrekking tot het Nederlandse burgemeestersambt....Show moreDit onderzoekt tracht te onderzoeken of er sprake is van een toenemende mate van (media)personalisering op gemeentelijk niveau met betrekking tot het Nederlandse burgemeestersambt. Mediapersonalisering is hierbij gecategoriseerd in presidentialisering van macht, leiderschapsfocus en politisering van de privésfeer. Alleen voor de politisering van de privésfeer werd empirische steun gevonden in het proces van politieke informalisatie.Show less