This thesis aims to understand why the Dutch centre-right governments between 1979 and 1989 - under the leadership of Dries van Agt and Ruud Lubbers - saw Great Britain as an ally on questions of...Show moreThis thesis aims to understand why the Dutch centre-right governments between 1979 and 1989 - under the leadership of Dries van Agt and Ruud Lubbers - saw Great Britain as an ally on questions of European integration during the 1980s. Political, economic, strategic, and personal contexts will be considered in the analysis.Show less
Deze scriptie onderzoekt aan de hand van een process-tracing analyse van krantenartikelen en bestuursdocumenten middels het historisch institutionalisme de oorzaken van het klappen van het overleg...Show moreDeze scriptie onderzoekt aan de hand van een process-tracing analyse van krantenartikelen en bestuursdocumenten middels het historisch institutionalisme de oorzaken van het klappen van het overleg tussen de vakbond AbvaKabo en het Kabinet-Lubbers I in de aanloop naar de grote ambtenarenstakingen van november 1983. Hoewel de theorie zou verwachten dat de 3.5 procent loonsverlaging waar de ambtenaren mee geconfronteerd werden een Critical Juncture zou zijn die een equilibrium of padafhankelijkheid van overleg en consensus die ontstond na de wederopbouw en het Akkoord van Wassenaar doorbreken, lijkt dit niet het geval. Er ontstaat al in 1978, bij het aantreden van het kabinet Van Agt-Wiegel, een breuk die doorwerkt tot in de ambtenarenacties van 1983. De regering was een pad ingeslagen van bezuinigen en begrotingsdiscipline dat niet te rijmen viel met de looneisen van de ambtenaren.Show less
Deze scriptie onderzoekt de rol van wetenschappelijk gezag in de Nederlandse politiek. De casus die wordt onderzocht is het milieudebat in de jaren tachtig en het kernenergiedebat in het bijzonder....Show moreDeze scriptie onderzoekt de rol van wetenschappelijk gezag in de Nederlandse politiek. De casus die wordt onderzocht is het milieudebat in de jaren tachtig en het kernenergiedebat in het bijzonder. Het onderwerp wordt bekeken aan de hand van een retorische analyse van de debatbijdrages van allerhande politici in de Tweede Kamer. In de Nederlandse politiek is de tendens van fact-free en post-truth politics, en de kritiek op wetenschappelijk gezag in het bijzonder, de afgelopen jaren vooral aan de oppervlakte gekomen tijdens het klimaatdebat. Momenteel lijkt er wat betreft dit onderwerp een hardnekkige spanning te bestaan tussen de ‘waarheid’ van de wetenschap en die van bepaalde politici. Het begin van het klimaatdebat zoals dat nu wordt gevoerd in de politiek ligt in de jaren tachtig. Het milieuvraagstuk was in toenemende mate gepolitiseerd geraakt en een bijzondere rol was weggelegd voor de slepende discussie omtrent kernenergie, die in deze periode tot een kookpunt kwam. Daarnaast zijn de jaren tachtig een interessante periode wat betreft de relatie tussen politiek en wetenschap. De zakelijke politieke stijl van Lubbers en de zijnen zorgde voor een nieuw ideaalbeeld: efficiëntie stond centraal en politiek bedrijven betekende compromissen bereiken door middel van een redelijke discussie, waarin een grote waardering was voor de mening van experts. Dit is de achtergrond waartegen de casus van het milieudebat zich in de jaren tachtig afspeelde. In deze scriptie wordt gesteld dat wetenschappelijke invloed in het politiek debat tot op zekere hoogte gewenst is, aangezien het zorgt voor een redelijke discussie gebaseerd op deskundige kennis en rationele argumentatie. De rol van de wetenschap in de Nederlandse debat- en spreekcultuur is daarmee van groot belang. Desondanks is het essentieel om de wetenschap niet als absoluut te zien en haar kritisch te blijven bevragen. Zowel het wantrouwen van de wetenschap als het portretteren van de wetenschap als absolute waarheid, brengen de politieke discussie gebaseerd op een uitwisseling van redelijke argumenten in gevaar. Voor het beschermen van het ethos van de wetenschap moeten zowel de wetenschap zelf, als politici, oppassen met het presenteren van haar claims als de waarheid. Het erkennen van de relativiteit van de wetenschap houdt daarmee de redelijke discussie in stand.Show less
In de Nederlandse verzorgingsstaat vonden geen significante bezuinigingen plaats in de jaren '80, noch grote hervormingen aan het sociale zekerheidsstelsel. Hoe kan er verklaard worden dat het...Show moreIn de Nederlandse verzorgingsstaat vonden geen significante bezuinigingen plaats in de jaren '80, noch grote hervormingen aan het sociale zekerheidsstelsel. Hoe kan er verklaard worden dat het kabinet Lubbers I geen omvangrijke bezuinigingen doorvoerde? Deze scriptie kijkt, aan van de notulen van de ministerraad, naar electorale/corporatische verklaringen voor het uitblijven van bezuinigingspolitiek.Show less
Deze thesis gaat over het parlement als publiek orgaan. Het parlement heeft verschillende relaties: de relatie met de regering, de relatie van partijen in het parlement onderling en de relatie met...Show moreDeze thesis gaat over het parlement als publiek orgaan. Het parlement heeft verschillende relaties: de relatie met de regering, de relatie van partijen in het parlement onderling en de relatie met de kiezer. Voor de periode van 1973 tot en met 1994 is gekeken naar wat twee Nederlandse kranten, de NRC en De Telegraaf, over deze drie relaties schrijven. De kabinetten van Den Uyl, Van Agt, Lubbers en Kok worden bestudeerd en gewogen. Daarnaast wordt theorie over de toenemende invloed van de media meegenomen in deze thesis.Show less