Met dit onderzoek is er een antwoord gezocht op de onderzoeksvraag in hoeverre er een verschil bestaat in het normbesef tussen Nederlandse, Turks-Nederlandse en Turkse scholieren tussen de 12 en 18...Show moreMet dit onderzoek is er een antwoord gezocht op de onderzoeksvraag in hoeverre er een verschil bestaat in het normbesef tussen Nederlandse, Turks-Nederlandse en Turkse scholieren tussen de 12 en 18 jaar en of het geslacht van de jongeren daarbij een rol speelt. De onderzoeksgroep bestond in totaal uit 721 scholieren. Voor dit onderzoek hebben de Nederlandse scholieren (N = 322), de Turks-Nederlandse scholieren (N = 162) en de Turkse scholieren (N = 237) de Normbesef Vignetten ingevuld. Waarbij het behalen van een lage gemiddelde normscore overeenkomt met een hoog normbesef. Uit de resultaten is gebleken dat de Turkse scholieren verschillen in het normbesef van zowel de Turks-Nederlandse scholieren als de Nederlandse scholieren. Geslacht lijkt ook samen te hangen met normbesef. Er lijkt geen interactie-effect van land/herkomst en geslacht te bestaan voor het normbesef.Show less