Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Dit eindwerkstuk verkent het traditionele heksbeeld – zoals dit met name door Bruegels prenten gevormd is - en de manier waarop twee recente literaire werken - Tehanu door Ursula K. Le Guin en...Show moreDit eindwerkstuk verkent het traditionele heksbeeld – zoals dit met name door Bruegels prenten gevormd is - en de manier waarop twee recente literaire werken - Tehanu door Ursula K. Le Guin en Maleficent door Elizabeth Rudnick - omgaan met stereotypische representaties van de ‘heks’ en zulke representaties op verschillende manieren doorbreken of bevragen.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In het algemeen hebben sprookjes nog immer een klassiek imago, maar in het licht van maatschappelijke veranderingen als vrouwenemancipatie en technologische vooruitgang, hebben ook sprookjes door...Show moreIn het algemeen hebben sprookjes nog immer een klassiek imago, maar in het licht van maatschappelijke veranderingen als vrouwenemancipatie en technologische vooruitgang, hebben ook sprookjes door de jaren heen ingrijpende veranderingen ondergaan. Deze veranderingen zijn ook terug te vinden in de hedendaagse verfilming van (klassieke) sprookjes waar thema’s als feminisme gestalte worden gegeven. De hedendaagse films Snow White and the Huntsman 2012 (Sneeuwwitje en de Jager) en Maleficent 2014 (Malafide) zijn films gebaseerd op de sprookjes Sneeuwwitje en Doornroosje, maar de makers hebben de films aangepast aan de thema’s van de 21e eeuw. Interessant is om deze producties te vergelijken met de eerste Disneyverfilmingen van beide sprookjes uit de vorige eeuw. Immers, op deze Disneyfilms is sinds de opkomst van feministische studies in literatuur en films veel kritiek gekomen en de vraag is of de nieuwe producties als Snow White and the Huntsman en Maleficent moderner en vrouwvriendelijker zijn geworden.Show less
Recent fairy-tale film releases by Disney show that the company is attempting to retell the classical fairy-tale films from new perspectives, especially featuring stronger fairy-tale heroines. This...Show moreRecent fairy-tale film releases by Disney show that the company is attempting to retell the classical fairy-tale films from new perspectives, especially featuring stronger fairy-tale heroines. This change is the result of a cry for subversion after feminist writers discovered values of a strictly patriarchal society in fairy tales, and they therefore campaigned for the abolition of female passivity in Disney’s fairy-tale films. This thesis will examine the theme of female agency and villainy in Disney’s fairy-tale films. Comparing and contrasting the original Walt Disney Sleeping Beauty (1959) adaptation with the same studio’s most recent film version Maleficent (2014), this thesis argues that the two movies reveal an apparent shift in the way they explore and present female identity, from valuing passivity to celebrating agency, and closely related to this, a growing sympathy towards the figure of the morally ambiguous villain who appears to seek redemption through motherhood. The notion of moral ambiguity will be discussed in relation to the villainous female character, and the differences in the portrayal of their agency compared to the agency attributed to the heroine.Show less