De maritieme wereld van Suriname bracht een variëteit aan werknemers voort. De sector is reeds eeuwenlang multiraciaal geweest, maar hoe toegankelijk was zij voor vrijgelaten slaafgemaakten in het...Show moreDe maritieme wereld van Suriname bracht een variëteit aan werknemers voort. De sector is reeds eeuwenlang multiraciaal geweest, maar hoe toegankelijk was zij voor vrijgelaten slaafgemaakten in het Suriname van de negentiende eeuw? Dat staat centraal in deze bachelorscriptie. Er wordt een vergelijking getrokken met de raciale wetten van de zuidelijke staten van Amerika, tussen 1832 en 1855. Op basis van primair bronnenmateriaal kan worden gesteld dat de positie van zwarte zeelieden in Suriname niet zozeer werd beïnvloed door deze raciale wetten, aangezien de gouverneur-generaal zwarte mannen in de meeste gevallen wel toestemming verleende om zeeman te worden en zodoende de kolonie te verlaten.Show less
Deze scriptie behandelt de naoorlogse (1945-1962) strategie en inzet van de Koninklijke Marine op de Nederlandse Antillen. Deze twee zaken worden bezien in een breed kader, waarbij zij aan het...Show moreDeze scriptie behandelt de naoorlogse (1945-1962) strategie en inzet van de Koninklijke Marine op de Nederlandse Antillen. Deze twee zaken worden bezien in een breed kader, waarbij zij aan het Nederlandse buitenlands-, veiligheidsbeleid en marinebeleid worden gekoppeld. Enkele conclusies luiden dat de strategie en inzet werden vormgegeven door de wens om na de soevereiniteitsoverdracht aan de Verenigde Staten van Indonesië in december 1949 wereldwijd actief te blijven en dat Nederland vanuit dit uitgangspunt langdurige en tamelijk succesvolle onderhandelingen met de Verenigde Staten van Amerika voerde over Amerikaanse betrokkenheid bij de verdediging van de strategisch belangrijke eilanden Aruba en Curaçao in oorlogstijd. Tot slot wordt betoogd dat de Haagse vrees voor Venezolaanse annexatiepogingen van de Benedenwindse Eilanden en de opkomst van het communisme in de regio een andere reden vormde voor de gekozen strategische koers. De strategie en inzet kunnen daardoor worden gezien als een samenspel tussen enerzijds de intrinsieke motivatie om wereldwijd actief te blijven en anderzijds externe druk om de verdediging in de West te versterken.Show less
Onderzoek naar de relatie tussen menselijke invloeden en sociaaleconomische, juridische en technologische ontwikkeling op de oorzaken van scheepsrampen met Nederlandse schepen in de jaren twintig...Show moreOnderzoek naar de relatie tussen menselijke invloeden en sociaaleconomische, juridische en technologische ontwikkeling op de oorzaken van scheepsrampen met Nederlandse schepen in de jaren twintig en dertig van de twintigste eeuw.Show less
Dit onderzoek beschrijft welke gevolgen de Stoomvaart Maatschappij Nederland (SMN) ondervond van de dekolonisatie van Indonesië en welke overlevingsstrategieën de directie tussen 1945 en 1969...Show moreDit onderzoek beschrijft welke gevolgen de Stoomvaart Maatschappij Nederland (SMN) ondervond van de dekolonisatie van Indonesië en welke overlevingsstrategieën de directie tussen 1945 en 1969 gebruikte om het voortbestaan van de rederij te garanderen.Show less
In deze scriptie wordt onderzocht welke kaarten de VOC maakte van, en voorafgaand aan de stichting van, de VOC-post in de Delagoabaai (de huidige Maputobaai in Mozambique). De post bestond een...Show moreIn deze scriptie wordt onderzocht welke kaarten de VOC maakte van, en voorafgaand aan de stichting van, de VOC-post in de Delagoabaai (de huidige Maputobaai in Mozambique). De post bestond een kleine tien jaar, tussen 1721 en 1730, en was onder andere opgericht omdat de VOC het Afrikaanse rijk Monomotapa hoopte te bereiken via de baai. In Monomotapa zou goud in overvloed zijn. In dit onderzoek staat de vraag centraal welke rol cartografie speelde in het besluit om in deze baai een handelspost te stichten in 1721 en op welke manier kaarten de levensloop van de post illustreerden en beïnvloedden. Deze scriptie dient bovendien als voorbeeld voor de toepassing van een theoretisch kader, bestaande uit drie cartografische fases, dat algemeen toepasbaar is in onderzoeken naar vroegmoderne VOC-posten.Show less
In de twintigste eeuw groeide de passagiersvaart naar Nederlands-Indië en vonden er aan boord van de schepen op deze route ingrijpende innovaties plaats. In dit onderzoek wordt aandacht besteed aan...Show moreIn de twintigste eeuw groeide de passagiersvaart naar Nederlands-Indië en vonden er aan boord van de schepen op deze route ingrijpende innovaties plaats. In dit onderzoek wordt aandacht besteed aan deze innovaties en is de relatie tussen veranderingen in de inrichting van de schepen van de Rotterdamse Lloyd en het tijdverdrijf van passagiers aan boord in de periode 1883 tot 1940 onderzocht.Show less