The CBM Maze task has been found to be an indicator of students‟ general reading performance and progress. Teachers administer the CBM Maze task frequently and evaluate students‟ progress towards...Show moreThe CBM Maze task has been found to be an indicator of students‟ general reading performance and progress. Teachers administer the CBM Maze task frequently and evaluate students‟ progress towards an individual goal. Insufficient growth in scores indicates the reading instruction to be ineffective for the particular student and calls to adapt the instruction, which again is followed by evaluating its effectiveness. Research indicates that the use of CBM Maze task can improve students‟ reading performances if teachers use it to plan their instructions. Despite of CBM being properly used by teachers, they seem to use it too little to modify their reading instruction. A possible explanation for the lack of instructional adaptations is that teachers do not know how they can adapt their instructions. This study examined how many, and what kind of ideas teachers have to adapt their instruction for students with reading difficulties, and the relationship between the ideas, the implementation of an adaptation by the teachers and Teacher efficacy. Teachers (N = 23) filled in a Teacher efficacy questionnaire and were interviewed about their ideas for instructional adaptations, after two of their students completed the CBM Maze task for ten weeks. After another eight weeks of CBM Maze administration it was examined whether teachers made an adjustment in their instruction for their students. About half of the teachers did not adapt their instruction despite it was necessary based on the Maze scores. Also, the implementation of an instructional adaptation did not relate with both the amount of ideas for instructional adaptations as well as Teacher efficacy. Doubts about the validity of the Maze task by teachers are considered to be involved in their use of CBM Maze. Although the study was exploratory because of the small sample size, implications for practice are discussed.Show less
Curriculum-Based Measurement is een manier om herhaaldelijk een basisvaardigheid zoals lezen en rekenen te meten. Een manier om de vaardigheid lezen te meten, is de Maze-taak: een taak waarbij in...Show moreCurriculum-Based Measurement is een manier om herhaaldelijk een basisvaardigheid zoals lezen en rekenen te meten. Een manier om de vaardigheid lezen te meten, is de Maze-taak: een taak waarbij in een stuk tekst ieder zevende woord is vervangen door een drie-keuze-mogelijkheid. De leerlingen omcirkelen zo veel mogelijk goede opties binnen een tijdspanne van 2 minuten. CBM komt uit Amerika en voordat dit meetinstrument kan worden geïntegreerd in het Nederlandse leesonderwijs moet eerst de betrouwbaarheid en validiteit worden onderzocht. Bij 49 leerlingen uit groep 7 en 8, in de leeftijd van 10 tot 13 jaar, zijn in een periode van drie weken 9 Maze-taken afgenomen door twee proefleiders. Door Pearson correlaties te berekenen tussen de scores op de taken is een paralleltestbetrouwbaarheid variërend van .45 tot .91 gevonden. De Nederlandse Maze-taken zijn hierdoor matig tot zeer betrouwbaar te noemen. Door twee betrouwbare en valide meetinstrumenten, CITO begrijpend lezen en CITO technisch lezen (DMT), met de Maze-taak te vergelijken, kan de validiteit worden bepaald. Hierbij zijn Pearson correlaties van .36 en .56 gevonden. Ook zijn door middel van een onafhankelijke t-toets de scores tussen groep 7 en 8 vergeleken waaruit bleek dat groep 8 significant hoger scoort dan groep 7. Hierdoor is de Nederlandse Maze-taak als matig tot voldoende valide ingeschaald. Tot slot is er geen significant effect gebleken uit de onafhankelijke t-toets naar geslacht. In de toekomst kan verder onderzoek naar betrouwbaarheid en validiteit worden aanbevolen met een grotere steekproef en participanten door heel Nederland.Show less
Dit onderzoek onderzocht of Engelse Maze-taken een betrouwbaar en valide meetinstrument kon zijn naar de leesvaardigheid van Engels als tweede taal op voortgezet onderwijs. Hieraan namen 289...Show moreDit onderzoek onderzocht of Engelse Maze-taken een betrouwbaar en valide meetinstrument kon zijn naar de leesvaardigheid van Engels als tweede taal op voortgezet onderwijs. Hieraan namen 289 leerlingen, 158 meisjes en 130 jongens, uit de tweede en derde klassen van het voortgezet onderwijs van een scholengemeenschap in Den Haag deel. De leerlingen waren over de verschillende onderwijsniveaus verdeeld: Vmbo-bbl (inclusief Lwoo), Vmbo-kbl (inclusief Lwoo), Mavo en Havo-Vwo. De leerlingen hadden twee verschillende Maze-taken gelezen, elk voor de duur van twee minuten, waarbij ook de correcte keuzes waren bijgehouden bij één minuut. Er werd nagegaan of er een sterke relatie bestond tussen de twee verschillende Maze-teksten bij één en twee minuten. De betrouwbaarheid was zowel op het meetmoment van één als twee minuten sterk en beide correlaties waren significant. Ook werden er verschillende correlaties berekend tussen de criterium variabele, percentielscores op Vmbo – kbl en Mavo, die behaald waren op het Citovolgsysteem Voortgezet Onderwijs voor Engels lezen en de behaalde correcte keuzes op de Maze-taken te samen op de meetmomenten van één en twee minuten, om na te gaan of er sprake was van een hoge validiteit. Er werd met percentielscores op Vmbo – kbl voor het tweede leerjaar alleen een significante en middelmatige correlatie gevonden op het meetmoment één minuut. Bij twee minuten was de correlatie klein en niet significant. Voor het tweede leerjaar met percentielscores op Mavo-niveau was de validiteit middelmatig bij een significantie correlatie op zowel één als twee minuten. Voor het derde leerjaar was de validiteit sterk te noemen op het meetmoment van één minuut en middelmatig bij twee minuten bij significante correlaties. Gezien de validiteit niet zo sterk is als in studies waarbij Engels de moedertaal is van de leerlingen, worden de implicaties voor het gebruik van dit instrument als volgsysteem verder besproken.Show less