Research master thesis | Classics and Ancient Civilizations (research) (MA)
open access
This thesis explores the way women in selected Euripidean tragedies engage with verbal communication and proposes that this female verbal repertoire can serve as a foundation for a feminist...Show moreThis thesis explores the way women in selected Euripidean tragedies engage with verbal communication and proposes that this female verbal repertoire can serve as a foundation for a feminist interpretation of the respective plays. Female interaction with verbal communication can be separated into three distinct categories: a) silence, b) song, and c) speech. Following this categorization, this thesis firstly delves into specific verses from Medea (259-268) and Hippolytus (710-723, 800-805) to indicate that female tragic silence entails a skillful manipulation of speech. Secondly, verses from Medea (410-430) and two fragments from Hypsipyle (752h 3-9, 759a 80-89) are examined to demonstrate how female tragic song can function as a lyrical form of feminine language. Thirdly, Pasiphae’s apologia (472e 4-12, 34-41) in the Cretans is analyzed to pinpoint how female tragic speech can be rhetorically constructed, serving as a springboard for self-exculpation and female empowerment. Drawing from French feminism and American post-structuralist feminism, this study orchestrates a dialogue between the Euripidean corpus and (post) modern feminist theory and indicates how a reader-oriented approach to the ancient texts can both honor a historically grounded reception of tragedy and suggest how modern audiences can imbue classical tragic texts with fresh meaning.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
Medea wordt in de receptie vaak afgebeeld als de moordenaar van haar kinderen. De Duitse auteur Christa Wolf kan echter niet geloven dat Medea haar eigen kinderen heeft gedood. Wolf meent dat...Show moreMedea wordt in de receptie vaak afgebeeld als de moordenaar van haar kinderen. De Duitse auteur Christa Wolf kan echter niet geloven dat Medea haar eigen kinderen heeft gedood. Wolf meent dat Euripides de veroorzaker is van deze negatieve overlevering van Medea en verzet zich tegen zijn versie. Zij beweert de ware mythe, de ‘oervorm’ te reconstrueren. Met behulp van pre-Euripides versies construeert zij een nieuwe Medea-mythe, waarin Medea tot zondebok wordt gemaakt. In deze scriptie wordt bestudeerd op welke manier Christa Wolf mythe gebruikt om haar versie als de enige ware te deponeren.Show less
Bachelor thesis | Griekse en Latijnse taal en cultuur (BA)
closed access
Medea kent veel gezichten in de tragedie van Euripides. Vooral met man/vrouw-verhoudingen wordt veel gespeeld. Medea's rol in haar philia met Jason is dan ook anders dan de positie die vrouwen...Show moreMedea kent veel gezichten in de tragedie van Euripides. Vooral met man/vrouw-verhoudingen wordt veel gespeeld. Medea's rol in haar philia met Jason is dan ook anders dan de positie die vrouwen normaal gesproken hadden ten opzichte van hun philoi. Dit onderzoek gaat over het spel met deze man/vrouw-verhoudingen.Show less