Achtergrond Wereldwijd zijn er 89,3 miljoen mensen gedwongen op de vlucht. De prevalentie van mentale ziektes zoals post-traumatische stressstoornis (PTSS), depressie en angst is hoger bij...Show moreAchtergrond Wereldwijd zijn er 89,3 miljoen mensen gedwongen op de vlucht. De prevalentie van mentale ziektes zoals post-traumatische stressstoornis (PTSS), depressie en angst is hoger bij vluchtelingen dan bij mensen die niet op de vlucht zijn. Er zijn verschillende behandelmethoden ontwikkelt die proberen de mate van PTSS, depressie en angst te verminderen, zoals cognitieve gedragstherapie (CGT), narrative exposure therapie (NET) of eye movement desensitization and reprocessing (EMDR). Door culturele overtuigingen kunnen symptomen van mentale ziektes en denkbeelden over behandelmethoden verschillen tussen culturen. Het doel van deze systematische review is om door middel van een meta-analyse te achterhalen of er verschil is in de effectiviteit van psychosociale behandelmethoden voor PTSS, depressie en angst bij westerse versus niet westerse vluchtelingen. Resultaten Psychosociale behandelmethoden hebben een significant verlagend effect op de mate van PTSS, depressie en angst bij vluchtelingen. Voor PTSS is dit effect z = -13.883, p < .001, voor depressie is dit effect z = -9.062, p < .001 en voor angst is dit effect z = -9.375, p < .001. Er is geen significant verschil gevonden tussen de effectiviteit van behandelmethoden voor PTSS, depressie en angst voor westerse versus niet-westerse vluchtelingen. Conclusie De meta-analyse toont aan dat de psychosociale behandelmethoden de mate van PTSS, depressie en angst significant verminderen bij vluchtelingen. Er zijn geen significante verschillen in effectiviteit van de behandelmethoden tussen westerse versus niet-westerse vluchtelingen gevonden waaruit geconcludeerd kan worden dat de behandelmethoden voor alle vluchtelingen even goed inzetbaar zijn.Show less
Feedback lijkt een belangrijke factor in het stimuleren van de leesvaardigheid onder jongeren. Deze meta-analyse brengt het effect van feedback op de leesvaardigheid in kaart. Studies waarin een...Show moreFeedback lijkt een belangrijke factor in het stimuleren van de leesvaardigheid onder jongeren. Deze meta-analyse brengt het effect van feedback op de leesvaardigheid in kaart. Studies waarin een vergelijking werd gemaakt tussen leerlingen die wel feedback op het leesproces ontvangen en leerlingen die geen feedback op het leesproces ontvangen, zijn meegenomen in de analyse. Op basis van 22 studies, met 2291 proefpersonen, is gebleken dat feedback een positief effect heeft op de leesvaardigheid (g+ = 0.45, k = 29, SE = 0.09, 95% CI = [0.28, 0.62]; p < .01). Dus feedback in het algemeen lijkt de leesvaardigheid van kinderen en studenten te bevorderen. Het soort feedback, het moment waarop feedback wordt gegeven en de tekstsoort blijken geen significante moderatoren te zijn. De implicaties voor het ontwikkelen van (digitale) leesprogramma’s voor het onderwijs, om de leesvaardigheid van kinderen en studenten te stimuleren, worden besproken.Show less