Om te voorkomen dat de inherent subjectieve ervaring van Minimal Art slechts omschreven wordt met persoonlijke en dus mogelijk arbitraire gevoelsoordelen, is voor dit onderzoek uitgegaan van het...Show moreOm te voorkomen dat de inherent subjectieve ervaring van Minimal Art slechts omschreven wordt met persoonlijke en dus mogelijk arbitraire gevoelsoordelen, is voor dit onderzoek uitgegaan van het soort ervaring dat tot stand komt door enkele concrete aspecten van het toeschouwerschap, zoals beweging, tijd en waarneming. Deze condities, allen extern aan het object, dienden als houvast om tot enkele concrete ijkmeters te komen waarmee de ervaring van Minimal Art te objectiveren valt. Ongeacht de focus op de ruimte, op het lichaam of op een groepering kunstwerken bij elkaar, blijken enkele aspecten ontegenzeggelijk van toepassing in een analyse van de ervaring. De verstreken tijd, de vereiste of gemaakte beweging en enkele formele aspecten blijken ontegenzeggelijk van belang in de ervaring van Minimal Art en zouden zodoende niet mogen ontbreken in een objectivering van de complexe ervaring van deze verder zo eenvoudige vormen.Show less