Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In mijn bachelorscriptie heb ik onderzoek gedaan naar de relatie tussen de wetenschappelijke velden van de literatuurwetenschap en de musicologie. Deze twee disciplines liggen dichterbij elkaar dan...Show moreIn mijn bachelorscriptie heb ik onderzoek gedaan naar de relatie tussen de wetenschappelijke velden van de literatuurwetenschap en de musicologie. Deze twee disciplines liggen dichterbij elkaar dan op het eerste gezicht misschien lijkt: zo worden termen als ‘metrum’ en ‘ritme’ in analyses van zowel literaire als muzikale werken gebruikt. Bovendien dienen literaire werken dikwijls als inspiratie voor muziek (en vice versa). Vaak worden gedichten door componisten gebruikt als tekst voor een lied, waarin de muziek een bijdrage levert aan de betekenis van de tekst en muzikale elementen uit de tekst (zoals klank en metrum) worden benadrukt. Ook de traditie van het symfonisch gedicht, een orkestrale adaptatie van een gedicht, is interessant om deze intermediale relaties te bestuderen. Ik heb ervoor gekozen twee adaptaties van het gedicht Liberté, Égalité van de hand van Herni Cazalis te analyseren. Beide adaptaties zijn van de hand van componist Camille Saint-Saëns, maar elk heeft een eigen vorm. In de eerste adaptatie, waarin de tekst van het gedicht versterkt wordt door de toevoeging van Saint-Saëns’ muziek, maakt de literaire tekst nog deel uit van het muziekstuk. De tweede adaptatie, waarin de tekst volledig vervangen wordt door elementen uit de orkestratie, toont aan op welke manier orkestmuziek kan instaan voor de tekst en toch het verhaal uit het gedicht over weet te brengen.Show less
Scriptie over de rol van Jan Govert Goverts tijdens de Tweede Wereldoorlog en zijn rol als muziekleider bij het DVK vanaf 1941. Er wordt gekeken naar de invloed die Goverts had op het Nederlandse...Show moreScriptie over de rol van Jan Govert Goverts tijdens de Tweede Wereldoorlog en zijn rol als muziekleider bij het DVK vanaf 1941. Er wordt gekeken naar de invloed die Goverts had op het Nederlandse muziekleven en in hoeverre hij hier invloed op kon uitoefenen tijdens de Tweede Wereldoorlog.Show less
Muziek nam in de Oudheid een zeer prominente plaats in de samenleving in. Het was een onvermijdelijk gegeven, ook voor filosofen. De plaats van muziek in de antieke samenlevingen in Athene en Rome...Show moreMuziek nam in de Oudheid een zeer prominente plaats in de samenleving in. Het was een onvermijdelijk gegeven, ook voor filosofen. De plaats van muziek in de antieke samenlevingen in Athene en Rome en vooral de rol van muziekeducatie is een onderzoeksgebied waar weinig over geschreven is. Via theorieën zoals de 'ethosleer' ontdekte ik hoe ferm muziek was verankerd in de samenlevingen en ook hoe genuanceerd je er over kan schrijven. Hoe keken filosofen, in het bijzonder Aristoteles en Aristides Quintilianus, aan tegen muziek? Is er in het Romeinse Rijk veel veranderd wat betreft de beoordeling van muziek?Show less
It is always difficult to interpret archaeological objects, especially when the original users do not longer exist. The Museum Volkenkunde in Leiden thought of a way to fill in the missing gaps of...Show moreIt is always difficult to interpret archaeological objects, especially when the original users do not longer exist. The Museum Volkenkunde in Leiden thought of a way to fill in the missing gaps of knowledge of their collection of Surinamese Indian objects. By inviting eight Indians from the four biggest Indian groups of Suriname (Wayana, Trio, Kari’na and Lokono), they hoped to find new insights in these objects. These consultations took place in 2009 and 2010. This thesis handles the musical instruments. It uses the ethnomusicological model that has been presented in Alan Merriam’s Anthropology of Music (1964) in order to examine the different aspects of the material culture, as well as the social functions of music. The model examines music on three different levels: cognition, behavior and musical sound. According to the model these three levels are connected and will have an influence on one another. If the musical sound changes, this will have an influence on the way people will react to the music. In that way their cognition will change. This change then has its influence on the way people behave when hearing the music. In the same way this new way of behaving will influence the way of music making by the musician. The research questions will systematically address different facets of this model in order to give an insight to the music and it’s function in four Amerindian societies.Show less