Kinderen uit etnische minderheidsgroepen ondervinden achterstanden op school en ervaren een lagere kwaliteit zorg. Onderzoek naar onderliggende mechanismes is nodig om etnische ongelijkheden beter...Show moreKinderen uit etnische minderheidsgroepen ondervinden achterstanden op school en ervaren een lagere kwaliteit zorg. Onderzoek naar onderliggende mechanismes is nodig om etnische ongelijkheden beter te begrijpen. Echter, veel onderzoek bestudeerde de interacties tussen volwassenen. De huidige studie is een replicastudie (Spencer, Heitland, Montoya, Branje, & Bos, 2018) waarbij de neurale structuren die plaatsvinden bij interacties tussen volwassenen en kinderen met verschillende etnische kenmerken worden bestudeerd. In het huidige onderzoek werd met behulp van event-related potentials (ERPs) de neurale verschillen bij gezonde vrouwen (N = 81) gemeten terwijl zij keken naar ingroup (eigen etniciteit) en outgroup (andere etniciteit) kindergezichten. Daarnaast werd onderzocht of verschillen in ERP componenten gerelateerd zijn aan gedragsreacties door het meten van schattigheidsbeoordelingen en de motivatie om naar een kindergezicht te kijken. Eerdere resultaten met volwassengezichten als stimuli komen deels overeen met de resultaten van het huidige onderzoek, waarbij op de P200 component en de N170 component sterkere reacties werden gemeten op de outgroup stimuli en op de N200 component waren de reacties op de ingroup stimuli sterker. Op de N100 component werden geen verschillen gemeten. Ook speelde etniciteit geen rol in de schattigheidsbeoordelingen en de motivatie om een kindergezicht te bekijken. Alles samengenomen dragen deze bevindingen bij aan het begrijpen van onderliggende mechanismes in de omgang met kinderen uit etnische minderheidsgroepen.Show less