Woordenschatomvang blijkt te verbinden met de taalvaardigheidsniveaus zoals beschreven in het Europees Referentiekader (ERK). Onderzoek naar de vereiste omvang per niveau is gewenst voor een...Show moreWoordenschatomvang blijkt te verbinden met de taalvaardigheidsniveaus zoals beschreven in het Europees Referentiekader (ERK). Onderzoek naar de vereiste omvang per niveau is gewenst voor een robuuster ERK. Milton & Alexiou (2009) onderzochten voor verschillende Europese talen welke woordenschatomvang bij verschillende taalniveaus hoort. Snakkers (2017) koppelde receptieve woordenschatomvang aan leesvaardigheid op niveau A2 en B1 van het Nederlands als tweede taal (NT2). Frederiks (2017) deed dat voor productieve woordenschatomvang ten opzichte van schrijfvaardigheid op niveau B1 en B2. Het huidige onderzoek tracht een aanvulling hierop te zijn. De onderzoeksvraag luidt ‘Wat is de relatie tussen woordenschatomvang en schrijfvaardigheid van NT2-leerders met ERK-niveau A2?’. Ten eerste werden een taak voor schrijfvaardigheid op niveau A2 en een toets voor productieve woordenschatomvang bij 18 leerders van het NT2 afgenomen. Deze laatste taak bleek echter te moeilijk te zijn voor (lager opgeleide) leerders op dit niveau. Vervolgens werden scores op de taak voor schrijfvaardigheid en scores op een toets voor receptieve woordenschatomvang verkregen van 19 leerders. Tegen de verwachting in bleek er geen verband tussen deze scores van schrijfvaardigheid en receptieve woordenschatomvang te zijn (Kendall’s correlatie, τ = .243, p = .166).Show less
Dit onderzoek richt zich op het gebruik van modale partikels door enerzijds een moedertaalspreker en anderzijds een tweedetaalsprekr van het Nederlands. De frequentie van modale partikels en de...Show moreDit onderzoek richt zich op het gebruik van modale partikels door enerzijds een moedertaalspreker en anderzijds een tweedetaalsprekr van het Nederlands. De frequentie van modale partikels en de gebruikswijze door beide sprekers worden met elkaar vergeleken.Show less
In het onderwijs aan leerlingen die Nederlands als tweede taal moeten leren ontbreekt een passend leerlingvolgsysteem. Curriculum-based measurement (CBM) is een leerlingvolgsysteem uit Amerika...Show moreIn het onderwijs aan leerlingen die Nederlands als tweede taal moeten leren ontbreekt een passend leerlingvolgsysteem. Curriculum-based measurement (CBM) is een leerlingvolgsysteem uit Amerika waarbij door middel van korte taken de groei en ontwikkeling van schoolse vaardigheden gemeten kan worden. In Amerika is hiernaar al veel onderzoek is gedaan. In deze studie wordt onderzocht of een Nederlandse maze en woordenschattaak betrouwbaar en valide meetinstrumenten zijn om Nederlandse leesvaardigheid te meten. In totaal hebben 72 leerlingen meegedaan tussen de 13 en 18 jaar en afkomstig uit 22 landen. De resultaten laten zien dat de maze en de woordenschattaak betrouwbare meetinstrumenten maar de betrouwbaarheid is groter bij twee minuten dan bij één minuut. Ook zijn de maze en de woordenschattaak ruim gemiddeld tot goede voorspellers voor zowel het niveau van leesvaardigheid als het schoolniveau. Echter zijn de maze en woordenschattaak samen geen betere voorspeller, dit geldt voor zowel leesvaardigheid als schoolniveau.Show less