Vanuit de academische literatuur bestaat de erkenning dat instituties invloed hebben op de Corporate Social Responsibility (CSR) van bedrijven. Een industriële sector die binnen de literatuur...Show moreVanuit de academische literatuur bestaat de erkenning dat instituties invloed hebben op de Corporate Social Responsibility (CSR) van bedrijven. Een industriële sector die binnen de literatuur onderbelicht wordt, is de auto-industrie. Deze industrie vormt een interessant punt van onderzoek, gezien het een broeikas intensieve sector is en het daardoor baat heeft bij CSR. De verschillende theoretische stromingen binnen de literatuur van CSR kunnen afzonderlijk geen verklaring bieden voor het feit dat het Duitse BMW beter presteert op het vlak van CSR dan het Amerikaanse Ford. Een combinatie van de belangrijke elementen uit de theorie kan dit wel. Met behulp van een vergelijkende casestudie toont dit onderzoek aan dat binnen de economieën van Duitsland en de Verenigde Staten (VS) de nationaal-institutionele variabelen corporatisme, nationale wetgeving en maatschappelijke druk effect hebben op de CSR-prestaties van bedrijven. Specifieke wetgeving op het vlak van CSR en milieu is hierbinnen de meest invloedrijke variabele. Verder onderzoek kan de interpretatie van deze bevinding versterken.Show less