In het Rijksmuseum van oudheden in Leiden (RmO) staat een loden sarcofaag tentoongesteld. Deze sarcofaag is gevonden in Libanon bij de plaats Byout el-Saied, in de buurt van de stad Tyrus, en wordt...Show moreIn het Rijksmuseum van oudheden in Leiden (RmO) staat een loden sarcofaag tentoongesteld. Deze sarcofaag is gevonden in Libanon bij de plaats Byout el-Saied, in de buurt van de stad Tyrus, en wordt gedateerd in ca. de 2e tot 3e eeuw na Chr.. Deze bijzondere loden sarcofaag getuigt van de regionale veranderingen in grafgebruiken, die in de Noordelijke Levant over een langere periode hebben plaatsgevonden onder invloed van verschillende culturen. In deze scriptie is, aan de hand van de loden sarcofaag van het RmO en een literatuuronderzoek, onderzocht wat de loden sarcofaag ons kan leren over de processen van continuiteit en verandering in de grafgebruiken van de Noordelijke Levant in de Romeinse periode. De grafgebruiken die zich rond de loden sarcofaag laten reconstrueren zijn het resultaat van een ontwikkeling over een langere periode, vanaf de ijzertijd (ca. 1200 voor Chr.) tot in de Romeinse periode. Deze grafgebruiken zijn onder invloed van verschillende culturen verandert, doordat nieuwe elementen toegevoegd werden en andere uit het beeld verdwenen. Tegelijkertijd zijn er ook grafgebruiken aantoonbaar die vanaf vroege periodes tot in de Romeinse tijd nog zijn blijven bestaan. De loden sarcofaag past goed binnen de uiteindelijk ontstane grafcultuur. Ook de iconografie op de loden sarcofaag toont elementen uit verschillende culturen die de regionale grafgebruiken in de Noordelijke Levant hebben beïnvloed, waaronder de lokale Syrische cultuur, de Egyptische cultuur en de Hellenistische cultuur. Het christendom heeft mogelijk ook invloed uitgeoefend, maar dit is bij de loden sarcofaag van het RmO moeilijk aan te tonen. Wat de loden sarcofaag ons leert over Romanisering, dat traditioneel gezien werd beschouwd als het brengen van cultuur en beschaving door Romeinen in nieuw geannexeerde gebieden, is dat het eerder een proces is van acculturatie die zich niet beperkt tot de Romeinse periode en het Romeinse Rijk.Show less
The museum over time has undergone many changes. Its meaning and role have altered frequently according to the social and cultural structure of each era. Its activities have enriched sharing...Show moreThe museum over time has undergone many changes. Its meaning and role have altered frequently according to the social and cultural structure of each era. Its activities have enriched sharing knowledge not only within the scientific community but also with all kinds of visitors. The educational programs are one of the newer activities of museums that allow children, the roots of society, to learn about the historical past through external education. The specific research, in what way can an archaeological museum organize the educational programs in order to introduce children to the cultural past, is based on two museums; the National Museum of Antiquities in Leiden and the Archaeological Museum of Sparta. For this purpose, archival research and a lot of interviews with the museum professionals and the museum visitors were conducted. Different people from different posts and with different views were asked to talk about and evaluate the educational programs. In the end, a new educational program for the Archaeological Museum of Sparta is proposed. This new three stage program, consisting of visit preparation, the visit itself and activities at school, is influenced by the programs of the National Museum of Antiquities in Leiden. It is designed to be easily adapted for local museums yet still provides the same educational benefits for national museums.Show less