I studied how the KNA value system can be adjusted, so that the traces of World War II are not immediately named worth preserving on the basis of the perception value. The criteria aesthetic and...Show moreI studied how the KNA value system can be adjusted, so that the traces of World War II are not immediately named worth preserving on the basis of the perception value. The criteria aesthetic and historic value are almost always high with the traces of the war. The reason therefore is that the archaeology of World War II is still young and has a close connection to our present day society. It is impossible to research every trace with a perception value. Another important point is that the remains of the war can have more meanings than only be used for scientific research. I studied how KNA value system and the valuation method of RAAP, an archaeological research agency and consultancy, work to understand those systems and to be able to adjust it. I further studied how Belgium and England treat their war heritage and if there are points that we could use. Next I studied whether education and the involvement of the community could function as criteria. With all the knowledge gathered I could adjust the KNA value system. I did this by developing a new value called ‘meaning’. It exists of four criteria; educative, symbolic, emotional and community.Show less
Research master thesis | Political Science and Public Administration (research) (MSc)
closed access
In the literature it is argued that the relationship between parliament and government has changed due to increased polarization and party competition. In the Netherlands this change occurred from...Show moreIn the literature it is argued that the relationship between parliament and government has changed due to increased polarization and party competition. In the Netherlands this change occurred from the mid-1960s onwards (Bovend’Eert and Kummeling, 2010; Andeweg, 1995). Party lines have become the main lines of political conflict, thus making the main form of executive-legislative interaction along party lines. According to scholars, commentators and the parliament itself, this has led to changed patterns of legislative oversight. This paper has two explicit goals: it offers a behavioral operationalization of King’s (1976) executive-legislative (party) modes and tests the hypothesis that executive-legislative relations have changed in the Netherlands. Contrary to the expectations, based on quantitative analysis of written questions in the period 1960-2011, no support is found for the hypothesis that the interparty modes have increased in this period in the Netherlands.Show less
Research master thesis | History: Societies and Institutions (research) (MA)
open access
Eind jaren 1870 had de Duitse socialistische beweging een duidelijke en positieve invloed op het ontwakende socialisme in Nederland. De SDV nam in 1878 een vertaling van het Gothaer Programm aan...Show moreEind jaren 1870 had de Duitse socialistische beweging een duidelijke en positieve invloed op het ontwakende socialisme in Nederland. De SDV nam in 1878 een vertaling van het Gothaer Programm aan als haar eigen partijprogramma en spiegelde zich bewust aan de succesvolle Duitse partijorganisatie. In de jaren die volgden werden zowel de ideologische basis als het repertoire van de SDV en de SDB (1881) uitgebreid onder invloed van het uit Duitsland afkomstige sociaaldemocratische drukwerk, de door de SAPD-Rijksdagfractie ondernomen propagandatochten en de persoonlijke contacten tussen Duitsers en Nederlanders. Daarbij wonnen de Duitse ideologie en praktijk aan autoriteit door de grote praktische successen die de SAPD behaalde bij de verkiezingen en door de manier waarop zij zich in haar activiteiten wist te onttrekken aan de controle van de reactionaire Bismarckstaat. In 1883 was het Nederlandse socialisme voldoende ontwikkeld om een rol van betekenis te spelen in de Nederlandse context. De in het buitenland verworven theoretische en praktische kennis werd binnen de Nederlandse politieke cultuur toe- en aangepast. Het groeiende zelfbewustzijn van de SDB-leden en de noodzaak de buitenlandse voorbeelden aan de eigen politieke cultuur aan te passen, maakten tegelijkertijd dat de SDB een kritischer houding aannam tegenover zijn zusterorganisaties in het buitenland. De Nederlandse socialistenleider Ferdinand Domela Nieuwenhuis ontwikkelde zich daarbij tot de grootste criticus van de parlementaire tactiek van de Duitse sociaaldemocraten. Hij ging de SDB voor op weg naar het anarchisme. Voor de partijleden die het parlementarisme en het verkiezingswapen niet geheel wensten op te geven, was er geen plaats meer binnen de partij. Hen restte geen andere mogelijkheid dan zich van de SDB af te keren en een eigen sociaaldemocratische partij op te richten: de SDAP. De SDAP vertoonde zowel in haar structuur als in haar ideologische beginselen grote gelijkenis met de SPD. Deze overeenkomsten waren een gevolg van de zwakke positie die de nieuwe partij innam in het ‘vijandige’ Nederlands-socialistische klimaat: de SDAP had een sterke bondgenoot nodig die haar ideologisch en financieel kon steunen. De Nederlandse sociaal-democraten onderschreven weliswaar het Erfurter Programm, maar in de praktijk bood de Nederlandse versie van dit programma de jonge partij vooral een rechtvaardiging naar de buitenwereld. Door de financiële steun van Bahlmann en de SPD kon deze rechtvaardiging bovendien via de sociaaldemocratische pers worden uitgedragen. Uit deze ontwikkeling van het Nederlandse socialisme blijkt dat de Duitse sociaaldemocratie via zowel positieve als negatieve transferprocessen heeft bijgedragen aan de oprichting van de SDAP en dat zij de Nederlandse partij door de eerste moeilijke periode heen heeft geholpen. De Duitse sociaaldemocratie heeft de oprichting van de SDAP echter niet veroorzaakt. De Nederlandse ontwikkelingen werden begin jaren 1890 te sterk gestuurd door de nationale omstandigheden en door de sterke karaktereigenschappen van in Nederland opererende persoonlijkheden als Domela. De oprichting van de SDAP op 26 augustus 1894 was evenzeer het gevolg van een keuze tegen Domela, als van een keuze voor het parlementarisme.Show less
By means of a sample of 200 railway, post and police workers from the Leiden population register around 1900 patterns and systems are found out concerning career migration in the Netherlands. The...Show moreBy means of a sample of 200 railway, post and police workers from the Leiden population register around 1900 patterns and systems are found out concerning career migration in the Netherlands. The sample is analysed on migration patterns like city of birth, city of provenance and city of departure, on ages and family situations and on adresses in Leiden.Show less