In deze masterscriptie staan vijf vroegmoderne romans centraal waarin crossdressing door een vrouwelijk personage voorkomt. In de beperkte vakliteratuur die over crossdressing in vroegmoderne...Show moreIn deze masterscriptie staan vijf vroegmoderne romans centraal waarin crossdressing door een vrouwelijk personage voorkomt. In de beperkte vakliteratuur die over crossdressing in vroegmoderne romans bestaat, is dit fenomeen ofwel getypeerd als een bevestiging van contemporaine genderverhoudingen, ofwel als een teken van subversieve ideeën over die verhoudingen. Door een analyse van zowel parateksten bij de romans, als de romans zelf, kom ik tot de conclusie dat beide typeringen in wisselende mate van toepassing zijn, maar uiteindelijk de bevestiging van contemporaine genderverhoudingen op de voorgrond staat.Show less
This paper sheds light on the fallacies and deficiencies underlying historicist methodology in the field of historiography. Through a case study of the canon of East African colonial history it is...Show moreThis paper sheds light on the fallacies and deficiencies underlying historicist methodology in the field of historiography. Through a case study of the canon of East African colonial history it is demonstrated that historicists methodology, which takes written documentation as the prime source of historical evidence, fails to adequately reconstruct a truthful, multifaceted and inclusive picture of East African colonial history as much of East African history is transmitted orally rather than in print. The historicists' erroneous claim to objectivity, scientific predictability and universal truths based on findings in written primary sources, is deconstructed by use of an alternative historiographical methodology: New Historicism. This paper shows how oral sources can be adequately historicised through a New Historicist lens, thus granting more complete narratives of East African colonial history. In short, it will be argued that the existing documentation of East African colonial history fails to adequately historicise the narratives of local subjectivities (the actual people who experienced colonial oppression) due to Eurocentric overemphasis on the appropriation of written sources rather than incorporating and establishing the value of the many ‘local subjective narratives’ preserved in oral traditions.Show less