This thesis examines the influence of New Public Management (NPM) on data-driven policymaking (DDPM) in the Dutch municipal social domain. Despite the acknowledged benefits of DDPM, its widespread...Show moreThis thesis examines the influence of New Public Management (NPM) on data-driven policymaking (DDPM) in the Dutch municipal social domain. Despite the acknowledged benefits of DDPM, its widespread adoption in the public sector faces challenges, prompting the need for an in-depth exploration from an organisational perspective. The research goes beyond the mere evaluation of previously identified factors in literature could be extended to the municipal social domain by investigating the influence of NPM principles on DDPM. In order to do so, the research involved two phases, confirming DDPM factors' applicability and assessing NPM's influence on DDPM in the municipal social domain. This context was chosen due to the influence of NPM in the 2015 decentralisations. Results confirm the relevance of institutional capacity, expertise, data quality and organisational culture. Data sharing is however less applicable to the field, as DDPM in municipalities mainly involves intradepartmental data use for policy. More specifically, data quality is hindered by coverage, as municipalities experience issues in obtaining data from service providers in het social domain. Finally, financial control emerges as a primary motivator to DDPM, leading to the influence of NPM on DDPM. The research found that the disaggregated internal structure constrain the municipalities in spreading DDPM throughout the organisation. Moreover, the purchaser/provider separation results in a principal-agent relationship in which the municipalities experience data gaps as service providers do not submit sufficient data to perform intended analysis. Finally, although performance management was prominent within municipalities under NPM, it does not enable the use of DDPM to a large extent. As mentioned before, financial control dominates the list of reasons to use DDPM. In addition, many municipalities allocate budgetary issues to the 2015 decentralisations. Hence, NPM enables DDPM as the latter is perceived as a solution to these issues. The research enriches existing literature by highlighting the close association between DDPM and NPM in the municipal social domain. It provides relevant insights into DDPM integration, and the remaining influence of NPM in the municipal social domain.Show less
De hart- en vaatzorg beoogt doelmatigheid en doeltreffendheid – de kernwaarden van de hartzorg – te optimaliseren via Public Value Management (in de vorm van Value Based Health Care). Echter is er...Show moreDe hart- en vaatzorg beoogt doelmatigheid en doeltreffendheid – de kernwaarden van de hartzorg – te optimaliseren via Public Value Management (in de vorm van Value Based Health Care). Echter is er geen concrete duidelijkheid over of het toepassen van dit sturingsprincipe een positiever effect op de kernwaarden heeft dan twee andere sturingsprincipes, te weten Traditional Public Management en New Public Management. Het is ook niet duidelijk in welk sturingsprincipe men zich op dit moment bevindt in de hart- en vaatzorg en tot welke effecten dat leidt. Het onderzoek dient daarom om inzicht te verkrijgen in het effect van sturingsprincipes op de kernwaarden van de hartzorg en richt zich op de onderzoeksvraag: Welke effecten hebben verschillende sturingsprincipes op de te realiseren kernwaarden binnen de Nederlandse hart- en vaatzorg? Uit een theoretische literatuurstudie volgen de empirische verwachtingen dat de focus van Traditional Public Management noch op de doelmatigheid noch op de doeltreffendheid ligt, dat de focus van New Public Management op de doelmatigheid ligt en dat de focus van Public Value Management zowel op de doelmatigheid als op de doeltreffendheid ligt. Vanwege praktische beperkingen, waardoor niet alle sturingsprincipes in een casus kunnen worden onderzocht, wordt in één hartzorg-casus achterhaalt in welk sturingsprincipe men zich bevindt en of dat sturingsprincipe tot doelmatigheid en/of doeltreffendheid leidt. In de casus blijkt geen sprake van Public Value Management. De empirische verwachtingen omtrent dit sturingsprincipe kunnen niet worden getoetst. Uit de analyse blijkt dat Traditional Public Management in hoofdlijnen wordt gevolgd en dat er in hoofdlijnen geen sprake is van doelmatigheid en doeltreffendheid. De bevindingen uit de analyse blijken daarmee aan te sluiten op de empirische verwachting dat Traditional Public Management noch de doelmatigheid noch de doeltreffendheid optimaliseert. Uit de analyse blijkt dat op sommige punten New Public Management wordt gevolgd en dat er in (zeer) beperkte mate sprake is van doelmatigheid. De bevinden uit de analyse lijken daarmee aan te sluiten op de empirische verwachting dat New Public Management de doelmatigheid optimaliseert.Show less
Op basis van semigestructureerde interviews en documentanalyse wordt er naar een verklaring gezocht voor het verschil tussen Nederland en Singapore in imago van de overheid en haar ambtenaren. Zes...Show moreOp basis van semigestructureerde interviews en documentanalyse wordt er naar een verklaring gezocht voor het verschil tussen Nederland en Singapore in imago van de overheid en haar ambtenaren. Zes verwachtingen vormen in dit onderzoek de leidraad. Imago en determinanten daarvan blijken complexe zaken te zijn, en de verklaring is veelzijdig. Zo spelen cultuur en geschiedenis een rol, maar ook communicatie, reputatiemanagement en verwachtingsmanagement zijn van groot belang.Show less