Tijdens de coronacrisis wordt veel (nep)nieuws verspreid en dat zorgt ervoor dat nieuwsconsumenten niet meer goed weten welke media ze wel of niet kunnen vertrouwen. Journalisten willen graag zo...Show moreTijdens de coronacrisis wordt veel (nep)nieuws verspreid en dat zorgt ervoor dat nieuwsconsumenten niet meer goed weten welke media ze wel of niet kunnen vertrouwen. Journalisten willen graag zo geloofwaardig mogelijk overkomen om het vertrouwen van het publiek te winnen. Verschillende onderzoekers opperen het gebruik van transparantie als oplossing voor dit geloofwaardigheidsprobleem. Er is veel onderzoek gedaan naar de invloed van transparantie op de geloofwaardigheid van de geschreven journalistiek, maar deze onderzoeken geven geen eenduidig antwoord. Daarnaast is er geen onderzoek dat zich specifiek op televisie richt. In dit onderzoek wordt daarom onderzocht of er een effect bestaat van transparantie op de geloofwaardigheid van actualiteitenprogramma’s op televisie. Specifiek is de invloed van metajournalistieke transparantie op geloofwaardigheid onderzocht, een vorm van transparantie waarbij de kijker een kijkje achter de schermen krijgt en ziet hoe het televisie-item tot stand is gekomen. Voorbeelden daarvan zijn documenten laten zien en verwijzen naar bronnen. Om dit te onderzoeken is een online experiment uitgevoerd waaraan 152 jongvolwassenen van 18 tot en met 25 jaar (M = 21.91, SD = 1.98) deelnamen. De participanten zijn willekeurig verdeeld over twee condities. De experimentele conditie kreeg een fragment te zien van het actualiteitenprogramma Nieuwsuur dat metajournalistieke transparantie bevatte en de controleconditie kreeg een soortgelijk fragment te zien zonder metajournalistieke transparantie. Vervolgens werd de afhankelijke variabele geloofwaardigheid gemeten. Op basis van de resultaten van het onderzoek is geconcludeerd dat er een effect is van metajournalistieke transparantie op de geloofwaardigheid van actualiteitenprogramma’s. Er is een klein positief effect gevonden van metajournalistieke transparantie op degeloofwaardigheid van de inhoud. Dit wil zeggen dat jongvolwassenen de inhoud van het fragment dat metajournalistieke transparantie bevatte als geloofwaardiger beoordeelden dan de inhoud van het fragment zonder metajournalistieke transparantie. Daarnaast is een effect gevonden van het vaker kijken naar het actualiteitenprogramma op de geloofwaardigheid van het actualiteitenprogramma. Er is geen effect gevonden van metajournalistieke transparantie op de geloofwaardigheid van het actualiteitenprogramma zelf of de journalist in het actualiteitenprogramma. Aangezien er geen grote significante effecten zijn gevonden kan worden gesteld dat transparantie geen wondermiddel is, maar mogelijk wel een kleine rol speelt in de oplossing van het geloofwaardigheidsprobleem van nieuwsmedia.Show less
Bachelor thesis | Cultural Anthropology and Development Sociology (BSc)
closed access
Kayapo en Greenpeace zijn twee sociale bewegingen die met behulp van mediastrategieën proberen door te dringen tot de structures van nieuwsmedia. Deze twee casussen laten zien dat agency toe kan...Show moreKayapo en Greenpeace zijn twee sociale bewegingen die met behulp van mediastrategieën proberen door te dringen tot de structures van nieuwsmedia. Deze twee casussen laten zien dat agency toe kan nemen naarmate sociale bewegingen zich aanpassen aan bestaande structures van nieuwsmedia.Show less