In dit onderzoek is gekeken naar het verschil in pro-sociaal gedrag, gedrag ten gunste van anderen, onder drie condities. Participanten konden een beloning winnen door te leren voor zichzelf, een...Show moreIn dit onderzoek is gekeken naar het verschil in pro-sociaal gedrag, gedrag ten gunste van anderen, onder drie condities. Participanten konden een beloning winnen door te leren voor zichzelf, een vriend en een onbekende. Dit werd getest met een online variant op Lockwood’s (2016) sociale leertaak. Pro-sociaal leren is hierbij gebruikt als maatstaf voor pro-sociaal gedrag. De verwachting was dat participanten beter zouden leren voor zichzelf dan voor een ander. Ook is de relatie tussen OCD-symptomen en pro-sociaal leren onderzocht. Voorgaande onderzoeken laten een tegenstrijdig beeld zien en tonen zowel positieve als negatieve relaties aan. Het doel van dit onderzoek is om meer inzicht te krijgen in deze relatie. OCD-symptomen zijn gemeten door middel van de Obsessive-Compulsive Inventory-Revised (OCI-R) vragenlijst. De verwachting was dat er een positieve dan wel negatieve relatie zou zijn tussen OCD-symptomen en pro-sociaal leren. De steekproef is getrokken uit de niet-klinische populatie (N = 136; 84 vrouwen/ 52 mannen). De resultaten lieten zien dat participanten beter leerden voor zichzelf dan voor een vriend en ook beter leerden voor een vriend dan voor een onbekende. Er is geen relatie gevonden tussen OCD-symptomen en pro-sociaal leren. Een mogelijke verklaring hiervoor is de meer objectieve methode van dit onderzoek vergeleken met de methodes van voorgaande onderzoeken. Sociale wenselijkheid kan bij voorgaande studies mogelijk een vertekend beeld hebben gegeven van de werkelijke relatie. Omdat er een links scheve verdeling op de totaalscore van de OCI-R was, moet er echter voorzichtig met de conclusies van dit onderzoek worden omgegaan.Show less
In dit onderzoek is een discoursanalyse van OCD/dwangneurose in Nederlandse kranten uitgevoerd. De analyse beslaat de periode vanaf het moment dat er in Nederlandse kranten termen voorkwamen die...Show moreIn dit onderzoek is een discoursanalyse van OCD/dwangneurose in Nederlandse kranten uitgevoerd. De analyse beslaat de periode vanaf het moment dat er in Nederlandse kranten termen voorkwamen die raakten aan het psychische fenomeen van een dwangstoornis, tot aan het moment dat er een succesvolle behandeling voor dwangneurose werd ontwikkeld (dat nu bekend staat als exposure en responsepreventie), 1897-1966. Daarbij is gekeken naar hoe dat discours verklaard kan worden en welke wetenschappelijke ontwikkelingen ten grondslag lagen aan de publieke perceptie van dwangstoornissen.Show less
How we behave in social contexts influences essential life aspects such as quality of relationships and well-being. Here, actions may have positive or negative consequences for others. Notably,...Show moreHow we behave in social contexts influences essential life aspects such as quality of relationships and well-being. Here, actions may have positive or negative consequences for others. Notably, patients suffering from obsessive-compulsive disorder (OCD) display inflated responsibility attitudes and often fear negatively affecting others. This study investigated whether participants high in obsessive-compulsive symptoms (OCS) display enhanced learning to benefit others in a prosocial learning task. Healthy individuals of two samples (N = 95; N = 86) performed the task in three responsibility contexts. Participants in the first study learned to obtain rewards for 1) no one, 2) an anonymous other, or 3) themselves. Participants in the second study learned to obtain rewards for a friend instead of no one. Groups of low and high scorers were created based on the participants’ scores on the Obsessive-Compulsive Inventory-Revised (OCI-R). The results did not reveal support for a relationship between OCS and prosocial behavior. Further, high OCS learned similarly to obtain rewards in anonymous and public prosocial contexts. Additionally, in both studies, participants learned best to obtain rewards for themselves. Results suggest that responsibility contexts do not modulate high OCS participants’ learning. This unexpected pattern may be explained by the absence of negative consequences for others. The present study also suggests that individuals, in general, may show enhanced motivation for effort when they can obtain a reward for themselves. Future research should investigate whether individuals who score low and high on OCS exhibit differences in obtaining rewards and preventing punishment.Show less