In december 1991 werd Oekraïne officieel onafhankelijk van de Sovjet-Unie. Op dat moment stond er nog wel een groot deel van het voormalige Sovjet-kernwapenarsenaal op Oekraïens grondgebied. Met...Show moreIn december 1991 werd Oekraïne officieel onafhankelijk van de Sovjet-Unie. Op dat moment stond er nog wel een groot deel van het voormalige Sovjet-kernwapenarsenaal op Oekraïens grondgebied. Met het Boedapest Memorandum, dat op 5 december 1994 ondertekend werd, deed Oekraïne afstand van deze kernwapens. In ruil voor het overdragen van de kernwapens aan Rusland en voor de toetreding van Oekraïne tot het Non-Proliferatieverdrag (NPV) als niet nucleaire wapenstaat, ontving Oekraïne veiligheidsgaranties van de Verenigde Staten, Rusland, het Verenigd Koninkrijk en later in aparte documenten Frankrijk en China. In maart 2014 annexeerde Rusland echter de Krim, wat tevens de start was van de Russisch-Oekraïense Oorlog. De veiligheidsgaranties bleken niet veel waard. In de literatuur wordt door middel van verschillende invalshoeken gezocht naar een verklaring voor het feit dat de afspraken in het Boedapest Memorandum op langere termijn onwerkbaar zijn gebleken. Daarbij worden de gemaakte afspraken in het memorandum en de totstandkoming ervan niet in twijfel getrokken. Er is echter onvoldoende duidelijkheid over de context waarin het memorandum is ontstaan. Om te kunnen begrijpen waarom het Boedapest Memorandum geen duurzame afspraak bleek op langere termijn, is het essentieel om inzicht te krijgen in hoe deze overeenkomst tussen 1991 en 1994 tot stand is gekomen. In de periode die voorafging aan de ondertekening van het memorandum kan mogelijk een oorzaak worden gevonden waarom de overeenkomst niet van duurzame aard bleek. Hoe het Boedapest Memorandum tussen Oekraïne, de Verenigde Staten en Rusland tussen 1991 en 1994 tot stand gekomen is en welke gevolgen dit heeft gehad, wordt verder onderzocht in dit onderzoek.Show less
In dit onderzoek wordt er gekeken naar de mogelijke oorzaken van het ontstaan van nieuwe vormen van architectuur in de ex-sovjetstaten Oekraïne en Roemenië. Waar in Oekraïne de zoektocht naar een...Show moreIn dit onderzoek wordt er gekeken naar de mogelijke oorzaken van het ontstaan van nieuwe vormen van architectuur in de ex-sovjetstaten Oekraïne en Roemenië. Waar in Oekraïne de zoektocht naar een verloren nationale identiteit centraal staat, zien we in Roemenië dat risicovolle projecten van durfkapitaalinvesteerders het nieuwe stadsgezicht vormen.Show less
How do Ukranian and Russian people refer to the separatists? Turns out that Ukraine is using more propaganda then the separatists or Russia. This thesis is meant to open the way to several new...Show moreHow do Ukranian and Russian people refer to the separatists? Turns out that Ukraine is using more propaganda then the separatists or Russia. This thesis is meant to open the way to several new researches on the languagepolicy of Ukraine.Show less
Door de enorme uitbreiding van de EU in de afgelopen decennia is de Unie aan rust toe. Hierdoor is sinds begin twintigste eeuw besloten om de uitbreiding te beperken. Om bij te kunnen blijven...Show moreDoor de enorme uitbreiding van de EU in de afgelopen decennia is de Unie aan rust toe. Hierdoor is sinds begin twintigste eeuw besloten om de uitbreiding te beperken. Om bij te kunnen blijven dragen aan democratiebevordering heeft de EU besloten om door middel van allerlei overeenkomsten, zoals de Europese Nabuurschapbeleid en de Oostelijk Partnerschap, dit doel te realiseren. Uit onderzoek van onder andere Schneider en Schmitter blijkt dat landen veel meer invloed kunnen hebben op derde landen die geografisch in de buurt liggen van vergevorderde democratieën (2004: 83). Verder is er in bestaande literatuur ook consensus dat de invloed van de EU op kandidaat lidstaten groter is, dan op niet-kandidaat-lidstaten (Sedelmeier, 2011: 29 en Schimmelfennig & Sedelmeier 2005: 2–3). Oekraïne is een niet-kandidaat-lidstaat van de EU. Sinds de onafhankelijkheid probeert Oekraïne lid te worden van grote internationale politieke en economische organisaties, zoals de Raad van Europa en de EU (Petrov & Serdyuk, 2009: 189). De politieke elite is in tweeën verdeeld, namelijk een prowesters en pro-Russisch. Door de belangrijke positie die de oligarchen innemen in de Oekraïense samenleving en hun belangen die vooral in Rusland liggen, verloopt de toenadering tot deze internationale actoren erg moeizaam. De Oranje Revolutie leek in de eerste instantie de status quo te hebben doorbroken, maar dat is niet zo. De EU probeert bij te dragen aan democratiebevordering in Oekraïne door de Europees Nabuurschapsbeleid. In deze scriptie zal worden onderzocht in hoeverre de Europese Unie invloed heeft op democratiseringsproces van Oekraïne. Eerst zal worden ingegaan op het theoretische kader. Daarna zal worden beschreven wat de invloed van de EU is op democratiseringsproces in Oekraïne.Show less